Przejdź do głównej zawartości

A-I



Beneficjent - zgodnie z Ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowe z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu.
Certyfikacja - to czynność dokonywana w ramach systemu kontroli finansowej przez instytucję certyfikującą w stosunku do operacji finansowych poczynionych przez instytucję zarządzającą i instytucje pośredniczące. Celem certyfikacji jest potwierdzenie, że wydatki na rzecz beneficjenta spełniają kryteria kwalifikowalności oraz zostały poniesione w związku z projektem wybranym do dofinansowania. Dzięki certyfikacji wydatki w ramach RPO zostają zrefundowane przez budżet UE i wracają do budżetu państwa.

Więcej informacji:

EFRR czyli Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego to jeden z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, którego zadaniem jest zmniejszanie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów należących do Unii Europejskiej. Z EFRR pochodzi m.in. wsparcie inwestycji produkcyjnych i infrastrukturalnych oraz wsparcie udzielane małym i średnim przedsiębiorcom.
Celem EFRR jest zwiększenie spójności gospodarczej i społecznej w Unii Europejskiej, likwidując nierówności pomiędzy regionami. Krótko mówiąc, EFRR finansuje:
  • Bezpośrednie wsparcie inwestycji realizowanych w przedsiębiorstwach (w szczególności w MŚP) w celu utworzenia trwałych miejsc pracy;
  • Infrastruktury związane z badaniami i innowacją, telekomunikacją, ochroną środowiska, energią i transportem;
  • Instrumenty finansowe (fundusze kapitału wysokiego ryzyka, fundusze rozwoju lokalnego, itp.) w celu wsparcia rozwoju regionalnego i lokalnego oraz ułatwienia współpracy między miastami i regionami;
  • Narzędzia pomocy technicznej
W obecnej perspektywie finansowej z EFRR pochodzą środki na finansowanie m.in. 16 regionalnych programów operacyjnych.
 EFS czyli Europejski Fundusz Społeczny to jeden z Funduszy Europejskich, którego głównym zadaniem jest rozwój społeczeństw w UE. Z EFS pochodzi m.in. wsparcie polityki rynku pracy, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, adaptacyjność i rozwój kadr, wyrównywanie szans na rynku pracy.


EFS wspiera działania państwa w następujących dziedzinach:
  • Przystosowanie pracowników i przedsiębiorstw: systemy nauki przez całe życie, opracowanie i rozpowszechnienie nowatorskich organizacji pracy;
  • Dostęp do zatrudnienia dla poszukujących pracy, osób nieaktywnych, kobiet i emigrantów;
  • Integracja społeczna osób pokrzywdzonych przez los i walka z dyskryminacją na rynku pracy;
  • Wzmocnienie kapitału ludzkiego poprzez reformę systemów kształcenia oraz utworzenie sieci placówek edukacyjnych.
Ze środków EFS dofinansowane są projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Instytucja Audytowa (IA) - odpowiedzialna jest za ogół prac związanych z wydaniem zapewnienia, że system zarządzania i kontroli programów operacyjnych spełnia wymogi dotyczące korzystania funduszy europejskich, które zostały zawarte w Rozporządzeniu Rady Unii Europejskiej nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. Prace w ramach audytu zgodności przeprowadzane są przez Departament Ochrony Interesów Finansowych Unii, a opinię podpisuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej.

Do głównych zadań Instytucji Audytowej należy w szczególności:

  • prowadzenie audytów w celu weryfikacji skutecznego funkcjonowania programu operacyjnego,
  • prowadzenie audytów wybranych projektów w celu weryfikacji zadeklarowanych wydatków,
  • przedstawianie Komisji Europejskiej strategii audytu (w tym podmiotów, które będą audyt prowadzić, harmonogramu, metodologii),
  • regularne przedkładanie Komisji Europejskiej rocznych sprawozdań audytowych w latach 2008-2015,
  • wydawanie opinii, czy system zarządzania i kontroli funkcjonuje skutecznie,
  • przedłożenie Komisji Europejskiej, nie później niż do 31 marca 2017 r., deklaracji zamknięcia oraz końcowego sprawozdania audytowego.
Wykonywanie zadań Instytucji Audytowej oraz instytucji odpowiedzialnej za przeprowadzenie audytu zgodności powierzono Generalnemu Inspektorowi Kontroli Skarbowej. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej wykonuje zadania Instytucji Audytowej za pośrednictwem Departamentu Ochrony Interesów Finansowych Unii Europejskiej w Ministerstwie Finansów i 16 urzędów kontroli skarbowej.

Instytucja Certyfikująca (IC) to komórka organizacyjna utworzona przez Ministra Rozwoju Regionalnego, odpowiedzialna za certyfikację wydatków ponoszonych w ramach funduszy europejskich. Jest ona niezależna od Instytucji Zarządzających poszczególnymi programami operacyjnymi.
Obecnie funkcję Instytucji Certyfikującej pełni specjalnie w tym celu powołany departament Ministerstwa Rozwoju Regionalnego – Departament Instytucji Certyfikującej.

Instytucja Certyfikująca odpowiada w szczególności za:
  • opracowanie i przedłożenie Komisji poświadczonych deklaracji wydatków i wniosków o płatność;
  • poświadczanie, że deklaracja wydatków jest dokładna, wynika z wiarygodnych systemów księgowych i jest oparta na dokumentacji, którą można zweryfikować;
  • poświadczenie, że zadeklarowane wydatki są zgodne z zasadami wspólnotowymi i krajowymi oraz zostały poniesione w związku z projektami wybranymi do finansowania;
  • zapewnienie, że otrzymała od Instytucji Zarządzającej odpowiednie informacje na temat procedur i weryfikacji wydatków;
  • uwzględnianie wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez instytucję audytową lub na jej odpowiedzialność;
  • utrzymywanie w formie elektronicznej zapisów księgowych dotyczących wydatków zadeklarowanych Komisji Europejskiej;
  • uwzględnianie informacji o wykrytych nieprawidłowościach w programie operacyjnym;
  • uwzględnianie wyników kontroli wydatków prowadzonych przez Instytucje Zarządzające;
  • opiniowanie wydatków;
  • przeprowadzanie w instytucjach zarządzających oraz instytucjach im podległych (lub ewentualnie u beneficjenta) wizyt sprawdzających.
Nadzór Instytucji Certyfikującej jest zadaniem jednego z członków Kierownictwa Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Podlega on bezpośrednio Ministrowi Rozwoju Regionalnego i podejmuje w sposób niezależny decyzje dotyczące dokonywania lub wstrzymywania poświadczania deklaracji wydatków oraz wniosków o płatność, które są kierowanie do Komisji Europejskiej.
 Instytucja Pośrednicząca (IP) - instytucja, do której instytucja zarządzająca deleguje część funkcji związanych z zarządzaniem, kontrolą i monitorowaniem programu, odnoszącą się do priorytetu operacyjnego, działania albo projektu.
Instytucje Pośredniczące w Certyfikacji (IPOC) - instytucje, które wykonują część zadań instytucji certyfikującej (dotyczy wyłącznie Regionalnych Programów Operacyjnych). Zostały one powołane do realizacji zadań w zakresie certyfikacji prawidłowości poniesienia wydatków, w szczególności w zakresie poświadczania, iż deklaracja wydatków przygotowana przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym jest sporządzona w sposób poprawny, wynika z wiarygodnych systemów księgowych i jest oparta na poprawnej i kompletnej dokumentacji uzupełniającej, jak również, że zadeklarowane wydatki są zgodne z zasadami określonymi w prawie wspólnotowym i krajowym oraz zostały poniesione w związku z operacjami wybranymi do finansowania zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie do RPO. Zadania IPOC wykonują poszczególne Urzędy Wojewódzkie.
 Instytucja Zarządzająca (IZ) - to właściwy minister albo inny organ administracji publicznej, odpowiedzialny za przygotowanie i wdrażanie programu operacyjnego. W przypadku regionalnego programu operacyjnego instytucją zarządzającą jest zarząd województwa.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).

Zamówienia w projekcie partnerskim

Otrzymałem niedawno pytanie od beneficjenta, w jaki sposób należy udzielać, a w zasadzie szacować wartość zamówień udzielanych w ramach projektu, jeżeli realizuje go kilku partnerów, w żaden sposób ze sobą niepowiązanych.