W dniu 14 maja 2019 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję
nr C(2019) 3452 ustanawiającą Wytyczne dotyczące określania korekt finansowych
w odniesieniu do wydatków finansowanych przez Unię w przypadku
nieprzestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących zamówień.
Polska wersja językowa została opublikowana w dniu
12.11.2019 r.
W niedalekiej przyszłości należy się więc spodziewać
nowelizacji Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. wsprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatkówponiesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień, które będzie
musiało uwzględnić bardziej restrykcyjne zapisy dotyczące m.in. minimalnych
stawek procentowych korekty.
Podstawowe zmiany prezentuje poniższa tabela
Ponadto, w Wytycznych KE pojawiły się następujące nowe
kategorie nieprawidłowości:
- Brak uzasadnienia powodu, dla którego zamówienia nie podzielono na części – 5%,
- Nieprzestrzeganie procedury ustanowionej w dyrektywie w sprawie zamówień elektronicznych i zagregowanych – 25% lub 10%,
- Nieuzasadnione ograniczenie podwykonawstwa – 5%,
- Nieprawidłowe wcześniejsze związku kandydatów/oferentów z instytucją zamawiającą – 25%,
- Zmowa przetargowa (stwierdzona przez urząd ochrony konkurencji/urząd ścigania karteli sąd lub inny właściwy organ) – 100%, 25% lub 10%.
Przy okazji, trzeba mieć na uwadze, że Instytucja Audytowa (czyli
KAS) będzie stosowała zapisy nowych Wytycznych w kontrolach prowadzonych od
roku obrachunkowego 2019/2020 czyli od 1 lipca 2019 r. Z kolei instytucje
zarządzające, do oceny skutków finansowych stwierdzonych nieprawidłowości
stosują Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie
warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych
nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.
Zatem do momentu nowelizacji krajowego Rozporządzenia,
beneficjenci będą oceniani w oparciu o dokumenty które nie są ze sobą spójne. Przypuszczam,
że w celu ograniczenia negatywnych konsekwencji rozbieżności instytucje
zarządzające, w odniesieniu do wybranych kategorii nieprawidłowości będą stosowały
stawkę korekty nie mniejszą niż stawka wynikająca z Wytycznych KE.
Przykład:
W przypadku nieprawidłowości polegającej na określeniu
zbyt krótkiego terminu składania ofert minimalna stawka korekty wynikająca z
Rozporządzenia Ministra Rozwoju (pkt. 14 tabeli) wynosi 2% (z reguły były to
przypadki, gdy brakowało 1 pełnego dnia do minimalnego terminu). Stosując się
jednak do zapisów aktualnych Wytycznych KE, konieczne będzie zastosowanie 5%
stawki korekty (pkt. 4 tabeli).
Komentarze
Prześlij komentarz
Podziel się opinią, napisz komentarz