Przejdź do głównej zawartości

Nowe Wytyczne KE dotyczące określania korekt finansowych


W dniu 14 maja 2019 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję nr C(2019) 3452 ustanawiającą Wytyczne dotyczące określania korekt finansowych w odniesieniu do wydatków finansowanych przez Unię w przypadku nieprzestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących zamówień.
Polska wersja językowa została opublikowana w dniu 12.11.2019 r.
W niedalekiej przyszłości należy się więc spodziewać nowelizacji Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. wsprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatkówponiesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień, które będzie musiało uwzględnić bardziej restrykcyjne zapisy dotyczące m.in. minimalnych stawek procentowych korekty.
 
Podstawowe zmiany prezentuje poniższa tabela


Ponadto, w Wytycznych KE pojawiły się następujące nowe kategorie nieprawidłowości:
  1. Brak uzasadnienia powodu, dla którego zamówienia nie podzielono na części – 5%,
  2. Nieprzestrzeganie procedury ustanowionej w dyrektywie w sprawie zamówień elektronicznych i zagregowanych – 25% lub 10%,
  3. Nieuzasadnione ograniczenie podwykonawstwa – 5%,
  4. Nieprawidłowe wcześniejsze związku kandydatów/oferentów z instytucją zamawiającą – 25%,
  5. Zmowa przetargowa (stwierdzona przez urząd ochrony konkurencji/urząd ścigania karteli sąd lub inny właściwy organ) – 100%, 25% lub 10%.
Przy okazji, trzeba mieć na uwadze, że Instytucja Audytowa (czyli KAS) będzie stosowała zapisy nowych Wytycznych w kontrolach prowadzonych od roku obrachunkowego 2019/2020 czyli od 1 lipca 2019 r. Z kolei instytucje zarządzające, do oceny skutków finansowych stwierdzonych nieprawidłowości stosują Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.
Zatem do momentu nowelizacji krajowego Rozporządzenia, beneficjenci będą oceniani w oparciu o dokumenty które nie są ze sobą spójne. Przypuszczam, że w celu ograniczenia negatywnych konsekwencji rozbieżności instytucje zarządzające, w odniesieniu do wybranych kategorii nieprawidłowości będą stosowały stawkę korekty nie mniejszą niż stawka wynikająca z Wytycznych KE.

Przykład:
W przypadku nieprawidłowości polegającej na określeniu zbyt krótkiego terminu składania ofert minimalna stawka korekty wynikająca z Rozporządzenia Ministra Rozwoju (pkt. 14 tabeli) wynosi 2% (z reguły były to przypadki, gdy brakowało 1 pełnego dnia do minimalnego terminu). Stosując się jednak do zapisów aktualnych Wytycznych KE, konieczne będzie zastosowanie 5% stawki korekty (pkt. 4 tabeli).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).