Przejdź do głównej zawartości

Szacowanie w projektach partnerskich - uzupełnienie

W artykule "zamówienia w projekcie partnerskim" opisałem, w jaki sposób należy szacować wartość zamówień w projekcie realizowanym w partnerstwie.
W ostatnim czasie dotarłem do opinii, wydanych przez Urząd Zamówień Publicznych (w kontekście przepisów ustawy Pzp) oraz Ministerstwo Rozwoju (odnośnie zamówień do których nie stosuje się ustawy Pzp, np. udzielanych w oparciu o zasadę konkurencyjności), które potwierdzają zasadność oddzielnego szacowania wartości zamówień przez każdego partnera.



Stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych

Stanowisko Ministerstwa Rozwoju

Komentarze

  1. Jednak należy pamiętać o tym, że każdy przypadek jest różny i wszystko zależy zarówno od realizowanego projektu jak i rodzaju wydatków. Na to zwraca uwagę opinia UZP. To nie jest tak, że zawsze za każdym razem i w stosunku do wszystkich zamówień obowiązuje zasada rozdzielności. Przypominam, że zgodnie z Pzp (te zasady obowiązują zarówno zobowiązanych do stosowania Pzp jak i tych, którzy nie są zobowiązani do jej stosowania) art. 32 "Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy" zatem gdy budujemy jedną wspólną ścieżkę przez wielu partnerów (nawet gdy są odrębnymi zamawiającymi) to istotne jest to jaką wartość otrzyma (mógłby) potencjalny wykonawca. W tym przypadku mógłby wykonać takie zamówienie jeden wykonawca. W podręczniku wydanym przez KE dla beneficjentów wyraźnie wskazuje się na to, że nie można niweczyć celu projektu i sztucznie dzielić go na części i w ten sposób zaniżać wartości zamówienia. Zatem ostrożnie. Poszedłbym dalej. Do Wytycznych(wczesniej horyzontalnych) trochę bez zastanowienia przeniesiono tezy zawarte w opini Prezesa UZP na temat szacowania wartości zamówienia w tym tę która mówi o szacowaniu dla projektów UE - w ramach jednego projektu. W opinii tej prezes wskazywał na okres czasowy (tylko!) w jakim należy rozpatrywać szacowanie wartości zamówienia. Zatem to nie powinno stać się generalną zasadą. O ile więc beneficjent realizuje równocześnie kilka projektów o zbliżonym zakresie to moim zdaniem powinien sumować wartości tych rodzajowo zbieżnych (czasowo i podmiotowo) zamówień. Tak jak to są obowiązani czynić podmioty zobowiązane do stosowania Pzp. Czym się bowiem różnią jedne środki publiczne od drugich. Niczym. Zatem dlaczego inaczej mamy je traktować?

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Podziel się opinią, napisz komentarz

Popularne posty z tego bloga

Spółka cywilna w przetargu

Spółka cywilna w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych traktowana jest tak samo jak konsorcjum, do którego zastosowanie mają przepisy wynikające z art. 23 Pzp (art. 58-60 nowej ustawy). Od statusu prawnego wspólników spółki oraz jej potencjału osobowego (np. czy zatrudnia pracowników) zależeć będzie katalog dokumentów, jakie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego składa spółka oraz jej wspólnicy.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.