Przejdź do głównej zawartości

Zamówienia w projekcie partnerskim

Otrzymałem niedawno pytanie od beneficjenta, w jaki sposób należy udzielać, a w zasadzie szacować wartość zamówień udzielanych w ramach projektu, jeżeli realizuje go kilku partnerów, w żaden sposób ze sobą niepowiązanych.
Pierwsze odczucie było takie, że z uwagi na brak powiązań instytucjonalnych między partnerami w projekcie, (dysponują oni odrębnymi budżetami i planami udzielania zamówień), możliwe jest odrębne szacowanie wartości zamówień przez każdego z nich. Z drugiej strony jednak cały czas miałem w głowie opinię prawną Urzędu Zamówień Publicznych, zgodnie z którą jeżeli zamówienia mogą być udzielone w tym samym czasie, mają podobny zakres przedmiotowy oraz mogą być zrealizowane przez jednego wykonawcę, wówczas zamawiający zobowiązany jest do łącznego szacowania wartości zamówienia. Ponadto, w przywołanej opinii wskazano, że
w przypadku zamówień, których zakres i wartość są możliwe do ustalenia na cały okres realizacji projektu, a przy tym mogą być udzielone w ramach jednego postępowania, oszacowania ich wartości dokonuje się z uwzględnieniem całego okresu realizacji projektu.
Oczywiście tezy zaprezentowane w opinii UZP odnoszą się do sytuacji, w której mamy jednego zamawiającego, a nie kilku odrębnych. Nie można zatem przenosić zaprezentowanych tam wniosków bezpośrednio na sytuację beneficjenta, który zadał pytanie. Taka argumentacja (bardziej życzeniowa niż merytoryczna) mogłaby jednak nie satysfakcjonować beneficjenta i dobrze byłoby powołać się na właściwe przepisy prawne, które będą potwierdzały przyjęte stanowisko.
Mówiąc o przepisach prawnych mam na myśli przede wszystkim ustawę Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (zw. ustawą wdrożeniową).
Zgodnie z zapisami art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020:
W celu wspólnej realizacji projektu, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą krajowym programem operacyjnym albo instytucję zarządzającą regionalnym programem operacyjnym, może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej "projektem partnerskim", na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie”. 
Dodatkowo, w ust. 5 ustawodawca określił minimalny zakres umowy o partnerstwie, który powinien obejmować:

1) przedmiot porozumienia albo umowy;
2) prawa i obowiązki stron;
3) zakres i formę udziału poszczególnych partnerów w projekcie;
4) partnera wiodącego uprawnionego do reprezentowania pozostałych partnerów projektu;
5) sposób przekazywania dofinansowania na pokrycie kosztów ponoszonych przez poszczególnych partnerów projektu, umożliwiający określenie kwoty dofinansowania udzielonego każdemu z partnerów;
6) sposób postępowania w przypadku naruszenia lub niewywiązania się stron z porozumienia lub umowy.
 
Tyle ustawa wdrożeniowa mówi o realizacji projektu partnerskiego. Nie znajdziemy w niej zatem szczegółów dotyczących treści umowy o partnerstwie, a tym bardziej zapisów dotyczących udzielania zamówień publicznych. W tej kwestii ustawa pozostawia stronom umowy partnerskiej swobodę w kształtowaniu jej treści.

Istotne będą zatem zapisy ustawy Prawo zamówień publicznych dotyczące szacowania wartości zamówienia. Zgodnie z art. 32 ust. 1
"Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością".
Ponadto (art. 4), jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.
Nie bez powodu wytłuściłem słowo "zamawiający", gdyż sposób, w jaki ustawa go definiuje ma istotne znaczenie dla prawidłowego stosowania przywołanych przepisów.
W myśl art. 2 pkt 12 ustawy Pzp zamawiającym może być osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej obowiązana do stosowania ustawy. Ustawa nie przewiduje zatem, aby zamawiającym było kilka niezależnych podmiotów działających razem w oparciu o zawarte porozumienie.

W prezentowanych rozważaniach nie sposób pominąć jeszcze jednego przepisu ustawy Pzp - art. 32 ust. 5. Nie odnosi się on może wprost do omawianego przypadku, jednak trudno nie dostrzec pewnej analogii. W myśl ww. artykułu "Jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca samodzielność finansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością, wartość udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówień udzielanych przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadające samodzielność finansową".
Jeżeli ustawa dopuszcza możliwość odrębnego szacowania wartości zamówień przez podmioty będące jednostkami organizacyjnymi zamawiającego, to tym bardziej konieczność łącznego szacowania nie powinna dotyczyć niezależnych od siebie zamawiających.

Z przedstawionych powyżej informacji wynika, że niezależne od siebie podmioty, realizujące wspólnie projekt w ramach  programu operacyjnego, nie są zobowiązane do wspólnego szacowania wartości zamówień, które w swoim imieniu zamierzają udzielić. Wynika to nie tyle z faktu, że ustawa rozstrzyga wprost, w jaki sposób szacować zamówienia w projekcie partnerskim, a bardziej z tego, że żaden przepis ustawy Pzp nie obliguje do wspólnego szacowania wartości zamówień udzielanych przez różnych zamawiających w ramach realizowanego przez nich wspólnego projektu.

Ustawa Pzp dopuszcza natomiast na podstawie art. 16 możliwość wspólnego przeprowadzenia postępowania przez kilka podmiotów, spośród których jeden zostaje upoważniony do przeprowadzenia postępowania. W takim przypadku wartością szacunkową zamówienia będzie łączna wartość wszystkich zamówień tego samego rodzaju.

Wybór sposobu udzielania zamówień pozostaje w gestii lidera oraz partnerów projektu i powinien zostać opisany w umowie partnerskiej. 

Zobacz również:
Szacowanie w projektach partnerskich
 

Komentarze

  1. jak wynika z jednego z cytowanych artykułów ustawy "Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy" zatem jeżeli projekt po to został utworzony przez kilka podmiotów (partnerów) np. wybudowanie wspólnej ścieżki rowerowej przez wiele gmin to wartością zamówienia powinna być wartość całej ścieżki, bo zamówienie powinno obejmować jej budowę w całości (np, jedna nitka sieci rowerowej)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Podziel się opinią, napisz komentarz

Popularne posty z tego bloga

Spółka cywilna w przetargu

Spółka cywilna w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych traktowana jest tak samo jak konsorcjum, do którego zastosowanie mają przepisy wynikające z art. 23 Pzp (art. 58-60 nowej ustawy). Od statusu prawnego wspólników spółki oraz jej potencjału osobowego (np. czy zatrudnia pracowników) zależeć będzie katalog dokumentów, jakie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego składa spółka oraz jej wspólnicy.

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).