Polityki horyzontalne - to priorytetowe kierunki rozwoju społecznego i
gospodarczego Unii Europejskiej. Każdy projekt, który ma być realizowany z
udziałem funduszy europejskich, jest oceniany w kontekście zgodności z trzema
podstawowymi politykami: ochroną środowiska, równością szans oraz
społeczeństwem informacyjnym.
Pomoc publiczna - jest to wszelka pomoc udzielana przez państwo lub pochodzi
ze środków państwowych, która grozi zakłóceniem konkurencji, spełniająca
łącznie następujące warunki:
- jest przyznawane przez Państwo lub pochodzi ze środków państwowych,
- udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku,
- ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów),
- grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE.
Co do zasady Udzielanie pomocy publicznej w
UE jest niezgodne ze wspólnym rynkiem (a zatem jest niedopuszczalne) z
wyjątkiem sytuacji opisanych w Traktacie o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Wyjątki te zostały skatalogowane w przepisach art. 107 ust. 2 i 3 Traktatu.
Udzielanie pomocy publicznej jest możliwe na podstawie określonego przez
Państwo programu pomocowego (np. Rozporządzenie o regionalnej pomocy
inwestycyjnej) lub indywidualnej notyfikacji (wystąpienie przez Państwo z
indywidualnym wnioskiem o możliwość udzielenia pomocy publicznej do Komisji
Europejskiej). Pomocą publiczną będzie m.in.: dotacja, ulga podatkowa,
preferencyjny kredyt.
Zobacz także:
http://www.uokik.gov.pl/pomoc_publiczna.php
Pomoc
de minimis - stanowi szczególną kategorię wsparcia
udzielanego przez państwo, gdyż uznaje się, że ze względu na swą małą wartość (de
minimis non curat lex łac., prawo nie troszczy się o drobiazgi) nie powoduje ona zakłócenia konkurencji w wymiarze unijnym. W
związku z powyższym, nie stanowi ona de facto pomocy publicznej w rozumieniu
art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii
Europejskiej, a w konsekwencji nie podlega obowiązkowi
notyfikacji Komisji Europejskiej.
Łączna wartość pomocy de minimis dla jednego
beneficjenta nie może przekroczyć równowartości 200 tys. euro brutto w okresie
3 lat kalendarzowych, a w przypadku podmiotu prowadzącego działalność
gospodarczą w sektorze transportu drogowego – 100 tys. euro. Dokonując oceny
wniosku przedsiębiorcy, bierze się pod uwagę bieżący rok kalendarzowy oraz dwa
poprzednie lata.
Podmiot udzielający pomocy z urzędu (bez konieczności składania w tym
zakresie wniosku przez beneficjenta pomocy) wydaje zaświadczenie o przyznanym
wsparciu stwierdzające jego charakter i określające m.in. dzień i wartość
udzielonej pomocy de minimis, a także dane identyfikujące organ udzielający pomocy
i beneficjenta oraz podstawę prawną udzielenia pomocy. Zaświadczenie powinno
być wydane beneficjentowi w dniu udzielenia pomocy (np. w dniu podpisania
umowy, na podstawie której przedsiębiorca nabył prawo do pomocy lub wraz z
decyzją organu udzielającego pomocy).
Zobacz także:
Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 8grudnia 2010 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych
Program operacyjny - to jeden z najważniejszych dokumentów z punktu
widzenia absorpcji środków unijnych, mający na celu realizację Narodowych
Strategicznych Ram Odniesienia. Zawiera całość spójnych priorytetów
strategicznych, do osiągnięcia których będzie się dążyć za pomocą funduszy UE.
Programy operacyjne mogą przyjmować formę krajowych
programów operacyjnych lub regionalnych programów operacyjnych. Propozycję
kształtu oraz zakresu programu operacyjnego określa kraj członkowski i
przekłada go Komisji Europejskiej do akceptacji. Projekty
krajowych programów operacyjnych opracowuje Minister Rozwoju Regionalnego we
współpracy z innymi ministrami. Regionalne programy operacyjne przygotowuje zarząd
województwa we współpracy z Ministrem Rozwoju Regionalnego.
Zobacz także:
Uszczegółowienie programu operacyjnego
Program rewitalizacji - przyjęty
uchwałą rady gminy dokument, określający wieloletni program działań o
charakterze gospodarczym lub społecznym, w którym zidentyfikowano obszary
mające szczególne problemy społeczne, gospodarcze, lub przestrzenne, zmierzający
do wyprowadzenia danego obszaru zdegradowanego z sytuacji kryzysowej oraz
stworzenia warunków do dalszego rozwoju, realizowany przez różne podmioty
zgodnie z określonym harmonogramem czasowym i finansowany z różnych źródeł.
Jest dokumentem niezbędnym w przypadku ubiegania się o środki na rewitalizację
miast/obszarów zdegradowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Zobacz:
Projekt generujący dochód - zgodnie
z art. 55 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. oznacza jakąkolwiek operację której całkowity koszt przekracza 1 mln euro, obejmującą inwestycję w infrastrukturę, korzystanie z której podlega opłatom ponoszonym bezpośrednio przez korzystających lub jakąkolwiek operację pociągającą za sobą sprzedaż gruntu lub budynków lub dzierżawę gruntu lub najem budynków, lub jakiekolwiek inne odpłatne świadczenie usług.
Zobacz także:
Projekty kluczowe (indywidualne) - stanowią przedsięwzięcia inwestycyjne o
strategicznym charakterze dla realizacji programu operacyjnego, których
wdrożenie jest niezwykle istotne z punktu widzenia osiągnięcia zakładanych
wskaźników rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, danego sektora bądź
województwa. Projekty te w znaczący sposób przyczyniają się do realizacji
założeń zawartych w Strategii Rozwoju Kraju, politykach sektorowych oraz
strategiach rozwoju województw.
Projekty kluczowe nie podlegają procedurze konkursowej i nie współzawodniczą o dofinansowanie ze środków UE z pozostałymi projektami. Umieszczenie projektu na liście związane jest z zarezerwowaniem środków na jego realizację ramach budżetu programu, ale nie oznacza gwarancji dofinansowania. Otrzymanie dofinansowania uzależnione jest od spełnienia przez projekt formalnych i merytorycznych kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący danego programu operacyjnego.
Projekty kluczowe nie podlegają procedurze konkursowej i nie współzawodniczą o dofinansowanie ze środków UE z pozostałymi projektami. Umieszczenie projektu na liście związane jest z zarezerwowaniem środków na jego realizację ramach budżetu programu, ale nie oznacza gwarancji dofinansowania. Otrzymanie dofinansowania uzależnione jest od spełnienia przez projekt formalnych i merytorycznych kryteriów zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący danego programu operacyjnego.
Refundacja - zwrot Beneficjentowi
(na podstawie przedłożonych faktur) faktycznie poniesionych i w całości zapłaconych wcześniej, części wydatków
kwalifikowanych na realizację Projektu, ujętych we wniosku o płatność, dokonywany przez Instytucję Zarządzającą/Wdrażającą.
Zobacz także:
Zaliczka
Rewitalizacja - (łac. re+vita
– dosłownie: przywrócenie do życia, ożywienie) – jest to kompleksowy,
skoordynowany, wieloletni proces przemian przestrzennych, technicznych,
społecznych i ekonomicznych prowadzony na obszarze zdegradowanym (np.
poprzemysłowym). Celem rewitalizacji jest wyprowadzenie obszaru ze stanu
kryzysowego poprzez znalezienie dla niego nowego zastosowania i doprowadzenie
do stanu, w którym obszary zmieniają swoją funkcję.
Roczny Plan Kontroli - jest dokumentem sporządzanym przez Instytucję Zarządzającą, zawierającym
ogólne założenia dotyczące kontroli projektów realizowanych w ramach danego
programu operacyjnego. Jego częścią jest m.in. metodologia doboru próby
projektów do kontroli. Opracowana metodologia zapewnia odpowiednią wielkość
próby oraz uwzględnia poziom charakterystyczny dla różnych typów beneficjentów
i projektów. Dobór próby do kontroli na miejscu opiera się na tzw. analizie
czynników ryzyka. Analiza polega na przydzielaniu punktów w ramach
poszczególnych czynników ryzyka (im więcej punktów, tym dany projekt będzie
wyżej w zestawieniu projektów do kontroli). Do czynników tych zaliczyć można
m.in.: wartość projektu, rodzaj beneficjenta (np. gmina, przedsiębiorca,
fundacja), liczba zrealizowanych projektów, wyniki przeprowadzonych wcześniej
kontroli u danego beneficjenta (jeżeli u beneficjenta były przeprowadzane
kontrole, w których stwierdzone zostały nieprawidłowości, otrzymuje więcej
punktów w analizie, a tym samym ma większą „szansę”, że kontrola zawita do
niego ponownie).
Zobacz:
Rozporządzenia dotyczące funduszy unijnych - w latach 2007-2013, podstawę prawną instrumentów służących wdrażaniu
funduszy UE stanowi pakiet pięciu rozporządzeń, przyjętych przez Radę i
Parlament Europejski w lipcu 2006 r.:
Komentarze
Prześlij komentarz
Podziel się opinią, napisz komentarz