Przejdź do głównej zawartości

Nałożenie korekty finansowej nie wymaga decyzji administracyjnej

Od wielu miesięcy toczyła się sądowa batalia pomiędzy Beneficjentami funduszy unijnych a Instytucjami Zarządzającymi ws. sposobu nakładania korekt finansowych – czy nałożenie korekty wymaga decyzji administracyjnej, czy może ma ona charakter cywilnoprawny.

Zwolennicy tego pierwszego rozwiązania uważali, że brak wydania decyzji administracyjnej w sprawie korekty uniemożliwia beneficjentowi zweryfikowanie zasadności stanowiska Instytucji Zarządzającej w ramach postępowania odwoławczego i sądowego.

Z drugiej strony takie postępowanie mogłoby spowodować – w przypadku dużej liczby odwołań – zamrożenie środków w programach operacyjnych na wiele miesięcy i problemy z wydatkowaniem środków w ramach programu (niewykorzystane środki należałoby zwrócić do Komisji Europejskiej).


Rozwiązanie tego sporu przyniosła uchwała 7 sędziów NSA z 27 października 2014 r., sygn. Akt. II GPS 2/14. W świetle zawartych w niej rozstrzygnięć Ustalenie i nałożenie korekty finansowej, o której mowa w art. 26 uts.1 pkt 15a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.

Komentarze

  1. Bardzo dobrze, że zostało to wyjaśnione. Teraz nikt nie będzie miał wątpliwośvi w takich sytuacjach. Dla wszystkich zainteresowanych to bardzo ważna informacja.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Podziel się opinią, napisz komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).