Od wielu miesięcy toczyła się
sądowa batalia pomiędzy Beneficjentami funduszy unijnych a Instytucjami
Zarządzającymi ws. sposobu nakładania korekt finansowych – czy nałożenie
korekty wymaga decyzji administracyjnej, czy może ma ona charakter
cywilnoprawny.
Zwolennicy tego pierwszego
rozwiązania uważali, że brak wydania decyzji administracyjnej w sprawie korekty
uniemożliwia beneficjentowi zweryfikowanie zasadności stanowiska Instytucji
Zarządzającej w ramach postępowania odwoławczego i sądowego.
Z drugiej strony takie
postępowanie mogłoby spowodować – w przypadku dużej liczby odwołań – zamrożenie
środków w programach operacyjnych na wiele miesięcy i problemy z wydatkowaniem
środków w ramach programu (niewykorzystane środki należałoby zwrócić do Komisji
Europejskiej).
Rozwiązanie tego sporu przyniosła
uchwała 7 sędziów NSA z 27 października 2014 r., sygn. Akt. II GPS 2/14. W
świetle zawartych w niej rozstrzygnięć Ustalenie i nałożenie korekty
finansowej, o której mowa w art. 26 uts.1 pkt 15a ustawy z dnia 6 grudnia
2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju nie wymaga wydania decyzji
administracyjnej.
Bardzo dobrze, że zostało to wyjaśnione. Teraz nikt nie będzie miał wątpliwośvi w takich sytuacjach. Dla wszystkich zainteresowanych to bardzo ważna informacja.
OdpowiedzUsuń