Od 10 kwietnia 2015 r. obowiązują Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 (zw. dalej Wytycznymi). W porównaniu do dokumentu, który obowiązywał w latach 2007-2013 wprowadzono pewne "nowinki", które w zasadzie można określić rewolucyjnymi.
Dochody w projekcie
Dochody wygenerowane podczas realizacji projektu pomniejszają wydatki kwalifikowane, przy czym:
- jeżeli nie wszystkie koszty w ramach projektu są kwalifikowane dochód zostaje przyporządkowany proporcjonalnie do kwalifikowanych i niekwalifikowanych wydatków projektu;
- jeżeli dochód związany z projektem został osiągnięty przy współudziale kosztów ponoszonych poza projektem i możliwe jest określenie udziału kosztów realizacji projektu w osiągnięciu tego dochodu, należy pomniejszyć wydatki kwalifikowane o ten udział.
Od powyższej zasady istnieją jednak wyjątki, kiedy dochód w projekcie nie pomniejsza wydatków kwalifikowanych. Za dochód nie uznaje się bowiem:
- wadium,
- kar umownych,
- zatrzymanych kaucji zwrotnych,
- ulg z tytułu terminowego odprowadzania składek do ZUS/US.
Z karami umownymi związany jest jednak pewien podstęp, który dla beneficjenta może mieć skutki finansowe. W podrozdziale 6.5.1 pkt 9 Wytycznych (str. 36) napisano:
"W sytuacji niewywiązania się przez wykonawcę z warunków umowy o zamówienie publiczne, przy jednoczesnym niezastosowaniu kar umownych, właściwa instytucja będąca stroną umowy może uznać część wydatków związanych z tym zamówieniem publicznym za niekwalifikowane"
Zasada jest zatem prosta: dochód z tytułu kar umownych nie pomniejsza wydatków kwalifikowanych jednak, jeżeli zamawiający odstąpi od wymierzenia kar umownych wówczas musi się liczyć z możliwością zwrotu kwoty odpowiadającej wysokości tych kar plus odsetki za zwłokę.
Trwałość projektu
Naruszenie zasady trwałości następuje w sytuacji wystąpienia w okresie trwałości co najmniej jednej z poniższych przesłanek:
- zaprzestano działalności produkcyjnej lub ją relokowano poza obszar wsparcia programu operacyjnego,
- nastąpiła zmiana własności (rozumiana jako rozporządzenie prawem własności) elementu współfinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści,
- nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.
Powyższy zapis został przeniesiony wprost z art. 71 ust. 1 Rozporządzenia 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
Dla porównania w latach 2007-2013 trwałość projektu polegała na niepoddaniu go tzw. zasadniczym modyfikacjom, tj.:
a) modyfikacjom mającym wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu LUB powodującym uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny, oraz
b) modyfikacjom wynikającym ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury ALBO z zaprzestania działalności produkcyjnej.
Znacząca modyfikacja miała zatem miejsce w sytuacji, gdy jednocześnie spełniony został co najmniej jeden z warunków wskazanych w lit. a i co najmniej jeden z warunków wymienionych w lit. b.
Jak widać przepisy dotyczące naruszenia zasady trwałości zostały znacząco zaostrzone. Wystarczy, że jedna z przesłanek wskazanych w pkt. 1-3 zostanie spełniona, a trwałość projektu będzie naruszona, co może się wiązać z koniecznością zwrotu części środków.
Zmienił się również moment, od którego liczy się początek okresu trwałości, tzn. 5 lat (a w przypadku MŚP 3 lata) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. W poprzedniej perspektywie finansowej początek okresu trwałości liczony był od daty zakończenia realizacji projektu. Zmiana to powoduje wydłużenie okresu, w którym beneficjent będzie musiał zapewnić trwałość projektu. W większości przypadków nie będzie to zapewne jakieś drastyczne wydłużenie (od daty zakończenia projektu do daty płatności końcowej nie powinno upłynąć więcej niż 3-4 miesiące), mogą się jednak pojawić sytuacje (np. stwierdzone w wyniku kontroli nieprawidłowości), które mogą spowodować wstrzymanie płatności nawet powyżej roku.
Ramy czasowe kwalifikowalności
Generalnie do współfinansowania ze środków UE kwalifikują się wydatki poniesione w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2023 r., z zastrzeżeniem zasad określonych dla pomocy publicznej. Nowością, w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej jest brak możliwości przedłożenia do współfinansowania projektu, który został fizycznie ukończony (nastąpił odbiór całkowity robót budowlanych) lub w pełni zrealizowany (w przypadku dostaw lub usług) przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
Udzielanie zamówień nieobjętych ustawą Pzp
W rozdziale 6.5 Wytycznych omówiona została kwestia udzielania zamówień publicznych. Przepisy tego rozdziału nakładają na beneficjentów niezobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych szereg obowiązków, które mają zapewnić bardziej przejrzyste i otwarte na konkurencję udzielanie zamówień.
Jak zatem powinno wyglądać udzielanie zamówień według nowych przepisów?
Wybór właściwej procedury jest uzależniony od wartości szacunkowej zamówienia. Wytyczne przewidują trzy progi:
Wybór właściwej procedury jest uzależniony od wartości szacunkowej zamówienia. Wytyczne przewidują trzy progi:
- do 20 tys. zł,
- od 20 do 50 tys. zł,
- powyżej 50 tys., przy czym w przypadku podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy Pzp nie ma tutaj co do zasady górnych limitów, natomiast w przypadku beneficjentów zobowiązanych do stosowania ustawy górny limit określa kwota, o której mowa w art. 4 pkt 8 ustawy Pzp (aktualnie 30 tys. euro) lub kwota określona w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp (dotyczy zamawiających sektorowych).
Podane powyżej kwoty odnoszą się do wartości netto zamówienia, tj. bez podatku VAT.
Zamówienia do 20 tys. zł
Dla zamówień o wartości szacunkowej nie przekraczającej 20 tys. zł netto Wytyczne nie przewidują żadnych szczegółowych zasad. O ile zatem właściwa instytucja zarządzająca nie określi warunków udzielania tego rodzaju zamówień, wówczas powinny być one udzielane zgodnie z art.
44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych - tj. w sposób celowy i oszczędny, z
zachowaniem zasad: uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów i
optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów.
W praktyce, aby uniknąć ewentualnych zarzutów dotyczących nieprawidłowości podczas udzielania zamówienia, wystarczające będzie przekazanie w formie pisemnej trzech zapytań ofertowych do potencjalnych wykonawców.
Zamówienia od 20 do 50 tys. zł
W przypadku tego rodzaju zamówień Wytyczne również nie określają szczegółowych warunków, jednak pojawia się informacja dotycząca procedury ich udzielania. W rozdziale 6.2 pkt 4 Wytycznych nałożono na zamawiających obowiązek "dokonania i udokumentowania rozeznania rynku, co najmniej poprzez upublicznienie zapytania ofertowego na stronie internetowej beneficjenta lub innej powszechnie dostępnej stronie przeznaczonej do umieszczania zapytań ofertowych, w celu wybrania najkorzystniejszej oferty". Przykładem "innej strony" może być strona przygotowana przez Instytucję Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego www.zamowieniarpo.podkarpackie.pl, na której beneficjenci mogą zamieszczać informacje o ogłoszonych zamówieniach.
Także w tym przypadku, na podstawie zapisów zawartych w rozdziale 6.2 pkt 5 Wytycznych, właściwa instytucja zarządzająca może wydać własne przepisy regulujące udzielanie tego rodzaju zamówień.
zamówienia powyżej 50 tys. zł
Zamówienia o wartości przekraczającej 50 tys. zł netto należy udzielać zgodnie z zasadą konkurencyjności, o której mowa w podrozdziale 6.5.3 Wytycznych.
Zasada konkurencyjności będzie spełniona, jeżeli zamawiający:
- upubliczni zapytanie ofertowe zgodnie z warunkami określonymi w Wytycznych oraz
- wybierze najkorzystniejszą spośród złożonych ofert.
Upublicznienie zapytania ofertowego polega na jego umieszczeniu na stronie internetowej utworzonej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a do czasu uruchomienia tej strony - wysłaniu zapytania ofertowego do co najmniej trzech wykonawców oraz upublicznieniu tego zapytania co najmniej na swojej stronie internetowej. W przypadku zamawiających należących do sektora finansów publicznych wystarczające będzie opublikowanie ogłoszenia na innej powszechnie dostępnej stronie przeznaczonej do umieszczania zapytań ofertowych. w przypadku zamówień o wartości równej lub wyższej niż próg określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp zapytanie ofertowe należy dodatkowo umieścić w Dzienniku Urzędowym UE w zakresie i terminach określonych w ustawie Pzp dla zamówień publicznych o takiej wartości.
Wytyczne określają również minimalny zakres informacji, jakie musi zawierać zapytanie ofertowe, tj.:
- opis przedmiotu zamówienia, który nie powinien odnosić się do znaków towarowych,
- kryteria oceny ofert wraz z informacją o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów (np. cena 90%, gwarancja 10%) oraz opisem sposobu przyznawania punktów,
- termin składania ofert, który nie może być krótszy niż 7 dni kalendarzowych od daty publikacji zapytania ofertowego w przypadku dostaw i usług, a 14 dni kalendarzowych od daty ogłoszenia zapytania ofertowego w przypadku robót budowlanych,
- informację na temat zakresu wykluczenia wykonawców (np. z postępowania wyklucza się wykonawców powiązanych osobowo lub kapitałowo z zamawiającym),
- określenie warunków zmiany umowy, o ile przewiduje się możliwość takiej zmiany.
Wymagania określone w Wytycznych nie skupiają się tylko i wyłącznie na samej procedurze udzielania zamówienia, ale wskazują również obowiązki jakie należy spełnić po wyborze oferty najkorzystniejszej. Zamawiający musi zatem pamiętać o:
- sporządzeniu protokołu postępowania, którego zakres określono w pkt. 10 podrozdziału 6.5.3,
- beneficjent, a także osoby wykonujące czynności w postępowaniu muszą (najlepiej bezpośrednio po otwarciu ofert) złożyć oświadczenie o braku powiązań z wykonawcami,
- opublikowaniu na właściwej stronie internetowej informacji o wyniku postępowania.
Udzielenie zamówień w oparciu o zasadę konkurencyjności można uznać za swego rodzaju przetarg. Wiele zapisów (np. zakaz zmiany istotnych elementów umowy, określenie minimalnych terminów składania ofert, publikacja informacji o wyniku postępowania) zostało zaczerpniętych właśnie z ustawy Pzp. Ma to swoje dobre i złe strony. Nadrzędnym celem jest bowiem uszczelnienie przepisów i ograniczenie możliwości "ustawiania" postępowań i co za tym idzie zwiększenie konkurencyjności. Jednocześnie tak szczegółowe zapisy mogą przysporzyć trudności zamawiającym z sektora prywatnego, którzy z przetargami nie mieli do czynienia. Z drugiej strony wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówień będą mieli do nich większy dostęp. Konieczność publikacji zapytań ofertowych na ogólnodostępnych stronach z pewnością spowoduje wzrost konkurencji i ograniczy uznaniowość w wyborze wykonawcy.
Podsumowanie
Zmiany między Wytycznymi z okresu 2007-2013 a obecnymi widać już na pierwszy rzut oka - aktualnie dokument wraz z załącznikami liczy 105 stron (poprzedni 42 strony). Realizacja projektów współfinansowanych ze środków UE będzie zatem bardziej skomplikowana, a co gorsze istnieje ryzyko, ze przy najmniej w początkowym okresie nastąpi kumulacja naruszeń skutkujących koniecznością zwrotu części środków. Jak w praktyce będzie wyglądało wdrożenie Wytycznych okaże się po przeprowadzeniu pierwszych kontroli projektów, o czym z pewnością poinformuję.
Komentarze
Prześlij komentarz
Podziel się opinią, napisz komentarz