Przejdź do głównej zawartości

Zmiana umowy w oparciu o art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp

Jeżeli planowana zmiana umowy ma charakter istotny, tzn.:
  • umożliwiłaby dopuszczenie innych oferentów niż ci, którzy brali udział w postępowaniu, lub
  • umożliwiłaby dopuszczenie innej oferty niż ta, która została pierwotnie dopuszczona, lub
  • modyfikuje równowagę ekonomiczną umowy na korzyść wykonawcy w sposób nieprzewidziany w warunkach pierwotnego zamówienia
to, zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 1 Pzp, możliwość jej wprowadzenia musi zostać przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub SIWZ w postaci jednoznacznych postanowień umownych, które określają ich zakres, w szczególności możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy, charakter oraz warunki wprowadzenia zmian.
Prawo do dokonania modyfikacji w świetle powyższego przepisu przysługuje jedynie w przypadku precyzyjnego opisu okoliczności uzasadniających zmianę umowy oraz dokładnego określenia modyfikacji, które nastąpią w przypadku wystąpienia wskazanych okoliczności.
Zbyt ogólne sformułowanie zakresu zmian lub brak którejkolwiek z przesłanek (np. warunku wprowadzenia zmiany) wyklucza możliwość skorzystania przez strony umowy z normy zawartej w treści art. 144 ust. 1 pkt 1 Pzp.

Jak wygląda to w praktyce?
ŹLE
"w przypadku zaistnienia innych okoliczności, bez względu na ich charakter, w tym także leżących po stronie Zamawiającego, skutkujących niemożliwością wykonania lub należytego wykonania przedmiotu umowy zgodnie z jej postanowieniami możliwa jest w szczególności zmiana:
  • zakresu rzeczowego przedmiotu umowy i/lub
  • terminu realizacji przedmiotu umowy i/lub
  • sposobu i/lub metody realizacji przedmiotu umowy i/lub
  • wynagrodzenia umownego"
Powyższy zapis dopuszcza każdą zmianę, bez względu na zaistniałe okoliczności nie precyzując jednocześnie w oparciu o jakie zasady zmiany byłyby przeprowadzane, np. o ile może zostać zmieniony termin realizacji i jakie okoliczności muszą zaistnieć aby można było dokonać zmiany.
Nieprawidłowe będą zatem takie zapisy, które nie określają przejrzystych i precyzyjnych zasad wprowadzenia zmian i pozostawiają to uznaniowej decyzji zamawiającego.
DOBRZE
"Termin wykonania zamówienia może ulec odpowiedniemu przedłużeniu o okres, w którym roboty nie będą mogły być wykonywane z powodu wstrzymania robót z przyczyn niezależnych od wykonawcy albo przez uprawniony organ, działania siły wyższej (np. klęska żywiołowa, powódź, strajk) mającej bezpośredni wpływ na terminowość wykonywania robót, itp. Maksymalny okres przesunięcia terminu zakończenia realizacji przedmiotu umowy będzie równy okresowi przerwy lub postoju".

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).