Przejdź do głównej zawartości

Zmiana wytycznych ws. kwalifikowalności wydatków

Od 9 września 2019 r., tj. od dnia ogłoszenia komunikatu w Monitorze Polskim, obowiązują zmienione Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.
Z tematów zamówieniowych najważniejsze zmiany obejmują:
  • wprowadzeniu nowych wyłączeń z zasady konkurencyjności i rozeznania rynku, tj. usług opiekuńczych (deinstytucjonalizacja) w projektach EFS i usług świadczonych przez personel projektu B+R zatwierdzony we wniosku o dofinansowanie;
  • uproszczenie zasady rozeznania rynku (zniesiono wymóg publikacji na stronie własnej lub wskazanej przez IZ). Konieczne będzie udokumentowanie dokonanej analizy cen/cenników potencjalnych wykonawców zamówienia – wraz z analizowanymi cennikami. Cenniki można pozyskać ze stron internetowych wykonawców lub poprzez upublicznienie opisu przedmiotu zamówienia wraz z zapytaniem o cenę na stronie internetowej beneficjenta lub skierowanie zapytań o cenę wraz z opisem przedmiotu zamówienia do potencjalnych wykonawców, itd. W przypadku, gdyby z pozyskanych cenników wynikało, że wartość zamówienia netto przekracza 50 tys. zł, wówczas należy udzielić zamówienia w oparciu o zasadę konkurencyjności. Dodatkowo jeśli zamawiający dobrowolnie zdecyduje się na zastosowanie zasady konkurencyjności, to "rozliczany" będzie ze spełnienia przepisów dotyczących zasady konkurencyjności, czyli w przypadku stwierdzenia naruszeń "dobrowolność" nie będzie okolicznością która pozwoli uniknąć korekty.
Pomimo uwag ze strony kilku IZ, Ministerstwo utrzymało zapis, który narzuca zamawiającym sektorowym (w zamówieniach poniżej progów unijnych) ustalanie minimalnego terminu składania ofert na poziomie 14 dni, niezależnie od rodzaju zamówienia (dostawy, usługi lub roboty budowlane).

Poniżej linki do:
AKTUALIZACJA
Po dosyć gorącej dyskusji na grupie facebookowej warto wspomnieć o jeszcze jednej zmianie:
  • "zniesiono" obowiązek aktualizowania szacowania zamówienia, tzn. można w tym celu wykorzystać m.in. wartość określoną w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie.
Pomimo dopustu ze strony Ministerstwa, odradzam takiego podejścia. W dalszym ciągu obowiązuje bowiem zasada, że wartość szacunkową należy ustalić z należytą starannością, a za ewentualne nieprawidłowości konsekwencje finansowe poniesie beneficjent. Co może grozić w przypadku braku aktualizacji kwoty szacunkowej? Problem jest w zasadzie jeden i dotyczy sytuacji, gdy wartość netto zamówienia wynikająca ze złożonych ofert przekroczy próg unijny (dla dostaw i usług równowartość 144 000 lub 221 000 euro; dla robót budowlanych 5 548 000 euro). Nie zmieni się oczywiście publikator, bo w dalszym ciągu będzie to baza konkurencyjności, natomiast termin składania ofert wydłuży się z 7 lub 14 dni do 30 dni. Zgodnie z kategorią nieprawidłowości nr 14 korekta finansowa może wynieść nawet 25% i nie ma w tym przypadku żadnej możliwości odstąpienia, bo do jej wyliczenia stosuje się matematyczne proporcje.
Teoretycznie problem z szacowaniem nie powinien dotyczyć zamówień, dla których początkowo wybrano procedurę rozeznania rynku. Zgodnie z sekcją 6.5.1 pkt 3 Wytycznych "Jeżeli ustalona w wyniku rozeznania rynku cena rynkowa zamówienia przekracza 50 tys. PLN netto, stosuje się zasadę konkurencyjności,o której mowa w sekcji 6.5.2". Oznacza to, że w przypadku gdy np. średnia arytmetyczna z pozyskanych cenników przekracza 50 tys. zł netto wówczas trzeba przeprowadzić procedurę wyboru wykonawcy w oparciu o zasadę konkurencyjności.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).