Realizacja projektu, który podlega
regulacjom z zakresu pomocy publicznej wiąże się z pewnymi ograniczeniami oraz
koniecznością zapoznania się z często nieprecyzyjnymi przepisami. Jednakże w
okresie trwałości beneficjent może bardziej swobodnie korzystać z efektów
projektu (nie musi się np. martwić o dochody generowane przez projekt).
Formy
pomocy publicznej
Pomoc publiczna najczęściej kojarzy
się z dotacją, którą przedsiębiorca otrzymuje na realizację projektu
dofinansowanego ze środków unijnych. Należy jednak wiedzieć, iż pomoc publiczna
może być udzielana także w innych formach (nie ma tutaj zamkniętego
katalogu, bowiem każdy rodzaj wsparcia – o ile spełnia przesłanki pomocy
publicznej – może stanowić pomoc publiczną). Do najczęstszych (oprócz
wspomnianej dotacji) można zaliczyć:
- Preferencje podatkowe (np. zwolnienia i ulgi, obniżenie podstawy opodatkowania, odroczenie terminu płatności czy umorzenie)
- Preferencyjny kredyt
- Poręczenie i gwarancję bankową
- Rekompensatę z tytułu świadczenia usług publicznych w ogólnym interesie gospodarczym
Z powyższego wynika, że pomoc
publiczna nie zawsze musi być udzielana w formie pieniężnej. Aby móc zestawić
ze sobą wsparcie jakie otrzymał dany podmiot w różnych formach wprowadzono tzw.
ekwiwalent dotacji. Polega on na
przeliczeniu wartości pomocy na odpowiadającą jej wartość dotacji. Celem
obliczeń jest określenie rzeczywistej wartości pomocy publicznej udzielonej
beneficjentowi. W celu ujednolicenia metod obliczania ekwiwalentu, stosuje się
tzw. stopy
referencyjne, które zgodnie z
założeniem odzwierciedlać mają rynkowe stopy oprocentowania. Ich wysokość
uzależniona jest od tzw. stopy bazowej, publikowanej przez Komisję Europejską w
Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Źródłem informacji o sposobie
obliczania ekwiwalentu dla poszczególnych form pomocy jest Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia
11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy
publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194 poz. 1983 z późn. zm.). W zależności od tego, czy przy przeliczaniu pomocy
uwzględniono podatek dochodowy, wyróżniamy ekwiwalent dotacji brutto
(niepomniejszony o podatek dochodowy) lub netto (pomniejszony o podatek
dochodowy).
Rodzaje
pomocy publicznej
Ze względu na cel udzielenia można wyróżnić trzy podstawowe rodzaje pomocy publicznej:
- pomoc horyzontalną, która kierowana jest do wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od miejsca prowadzenia działalności oraz sektora gospodarki, w celu rozwiązania określonego problemu. Pomoc udzielana jest na: ratowanie i restrukturyzację zagrożonych przedsiębiorstw; badania, rozwój i innowacje; rozwój małych i średnich przedsiębiorców; zatrudnienie; usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym; zapewnienie kapitału podwyższonego ryzyka; ochronę środowiska oraz szkolenia.
- pomoc regionalną, o której mowa w art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE, która przeznaczona jest na wsparcie rozwoju najmniej rozwiniętych regionów poprzez wspieranie inwestycji i tworzenie nowych miejsc pracy, wspieranie nowo utworzonych małych przedsiębiorstw lub w wyjątkowych przypadkach poprzez przyznanie pomocy operacyjnej. Promuje ona ekspansję i dywersyfikację działalności gospodarczej przedsiębiorstw znajdujących się w tych regionach, zwłaszcza poprzez zachęcanie firm do otwierania tam nowych zakładów. Podstawowym dokumentem regulującym kwestię przyznawania pomocy regionalnej są Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2014-2020. Zgodnie z wytycznymi warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu są spełnione w przypadku regionów (w naszym przypadku będą to województwa), w których produkt krajowy brutto (PKB) na mieszkańca wynosi 75 % średniej unijnej lub mniej.
- pomoc sektorową udzielaną wyłącznie przedsiębiorcom z konkretnego sektora gospodarczego (np. z sektora transportu), jak również w sektorach wrażliwych: przemysł węglowy, hutnictwo żelaza i stali, przemysł stoczniowy. Do pomocy publicznej udzielanej w tych sektorach, z uwagi na ich specyficzny charakter, występujące problemy dotyczące, np. nadwyżki mocy produkcyjnych, nadmiernego zatrudnienia, stosuje się często odmienne, bardziej restrykcyjne zasady udzielania pomocy publicznej niż zasady ogólne. Pomoc taka ma ułatwić restrukturyzację czy też likwidację tych sektorów.
Efekt
zachęty
Przyznanie pomocy publicznej jest
zasadne tylko w sytuacji, gdy dana inwestycja bez udziału tej pomocy nie mogłaby
zostać zrealizowana (albo też byłaby zrealizowana później lub w ograniczonym
zakresie). Udzielanie pomocy publicznej na projekty, które zostałyby
zrealizowane i bez tej pomocy, jest bezcelowe i stanowi po prostu marnotrawstwo
środków. Dlatego też warunkiem udzielenia pomocy publicznej (o ile dany program
pomocowy nie stanowi inaczej) jest występowanie „efektu zachęty”. W art. 6 ust.
2 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17
czerwca 2014 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w
zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu wskazano, że „Uznaje
się, że pomoc wywołuje efekt zachęty, jeżeli beneficjent złożył do danego
państwa członkowskiego pisemny wniosek o przyznanie pomocy przed rozpoczęciem
prac nad projektem lub rozpoczęciem działalności”. Informacji nt. efektu
zachęty należy jednak szukać przede wszystkim w stosownych programach
pomocowych, np. w rozporządzenie dotyczącym regionalnej pomocy inwestycyjnej
efekt zachęty określono następująco: „Prace inwestycyjne związane z realizacją
nowej inwestycji mogą rozpocząć się po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku”.
W praktyce efekt zachęty uznaje się za
spełniony jeżeli beneficjent rozpoczął prace nad realizacją projektu po
złożeniu wniosku o dofinansowanie.
Intensywność
pomocy
Intensywność pomocy jest to procentowy
udział środków publicznych w wartości wydatków kwalifikowanych przedsięwzięcia
(projektu). Intensywność pomocy jest zależna od
celu pomocy, miejsca, gdzie pomoc jest udzielana, jak również od rodzaju
beneficjenta.
W przypadku pomocy
regionalnej (a więc najczęściej występującej w projektach dofinansowanych ze
środków regionalnych programów operacyjnych) intensywność pomocy wynika z tzw.
mapy pomocy regionalnej czyli Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca
2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020. W
zależności od regionu, w którym realizowany jest projekt maksymalna
intensywność pomocy wynosi:
- 50% – na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego,
- 35% – na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego,
- 25% – na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego;
- 20% – na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego;
- 15% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.;
- 10% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.
Wpływ na wysokość pomocy w
poszczególnych regionach ma PKB na mieszkańca, które np. w najbiedniejszych
regionach objętych wsparciem w wysokości 50% nie może być wyższe niż 45%
średniej unijnej. Sposoby określenia intensywności pomocy zostały szczegółowo
opisane w pkt. 5.4 Wytycznych w sprawie krajowej pomocy
regionalnej na lata 2014-2020.
Jeżeli projekt jest realizowany przez
małego lub średniego przedsiębiorcę, maksymalną intensywność pomocy można
zwiększyć odpowiednio o 20 lub 10 punktów procentowych.
WAŻNE!!!
Ustalając, czy dany podmiot jest małym
lub średnim przedsiębiorcą należy wziąć pod uwagę jego powiązania z innymi
podmiotami. Może się bowiem okazać, że małe przedsiębiorstwo, w którym udziały
posiada inny podmiot należy traktować jak średnie. Pomocną lekturą może być w
tym przypadku opracowany przez KE poradnik pn. „Nowa definicja MŚP”.
Kumulacja
pomocy
W sytuacji, gdy przedsiębiorca
realizując projekt otrzymał na te same wydatki kwalifikowane pomoc publiczną z różnych
źródeł, np. dotacja oraz pomoc de minimis, wówczas mamy do czynienia z
kumulacją (łączeniem) pomocy publicznej. Aby nie przekroczyć maksymalnych,
dopuszczalnych pułapów pomocy należy pamiętać o następujących zasadach:
- intensywność pomocy, w przypadku kumulacji środków pomocowych stanowiących pomoc regionalną, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy wynikającej z mapy pomocy regionalnej dla danego regionu,
- intensywność pomocy, w przypadku kumulacji pomocy regionalnej z pomocą de minimis, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy wynikającej z mapy pomocy regionalnej dla danego regionu,
- intensywność pomocy, w przypadku kumulacji pomocy regionalnej z inną pomocą (np. horyzontalną), nie może przekroczyć tego pułapu, który jest korzystniejszy dla beneficjenta.
W niniejszym artykule wykorzystano
informacje dostępne na stronach internetowych www.mir.gov.pl oraz www.uokik.gov.pl.
Zobacz także:
Komentarze
Prześlij komentarz
Podziel się opinią, napisz komentarz