Przejdź do głównej zawartości

Obowiązki beneficjenta z zakresu promocji projektu

Jednym z obligatoryjnych elementów realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE jest promocja. Obowiązek beneficjentów w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej wynika m.in. z art. 8 Rozporządzenia Komisji (WE) 1828/2006, zgodnie z którym beneficjenci są odpowiedzialni za informowanie opinii publicznej o pomocy otrzymanej z funduszy. 
Obowiązek ten jest również wskazany w umowie o dofinansowanie, a szczegółowe zasady oraz sposoby prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych zostały określone przez instytucje zarządzające w stosownych wytycznych.

Tablica informacyjna/pamiątkowa

Podstawowym sposobem informowania o projekcie i źródłach jego finansowania jest tablica informacyjna oraz tablica pamiątkowa.
Beneficjent, w trakcie realizacji projektu, umieszcza tablicę informacyjną w każdym miejscu realizacji projektu, jeżeli całkowity wkład publiczny do operacji przekracza 500 tys. euro, a operacja dotyczy finansowania robót infrastrukturalnych lub budowlanych. Jeżeli realizowana inwestycja nie spełnia ww. warunków, wówczas beneficjent nie ma obowiązku umieszczania tablicy informacyjnej.
Trzeba również pamiętać, że nie ma obowiązku umieszczania tablic informacyjnych w przypadku projektów obejmujących wyłącznie zakup sprzętu/wyposażenia. Tablica informacyjna powinna zostać umieszczona w momencie rozpoczęcia realizacji projektu, a w przypadku gdy realizację projektu rozpoczęto przed podpisaniem umowy – niezwłocznie po jej podpisaniu.

Nie później niż 6 miesięcy po zakończeniu realizacji projektu, beneficjent zobowiązany jest do umieszczenia na stałe widoczną tablicę pamiątkową, w przypadku inwestycji, w których całkowity wkład publiczny do operacji przekracza 500 tys. euro, a operacja dotyczy zakupu środków trwałych lub finansowania robót infrastrukturalnych lub budowlanych.
Instytucje zarządzające mogą zalecić umieszczenie tablic informacyjnych/pamiątkowych w przypadku projektów, których wartość dofinansowania nie przekracza 500 tys. euro.

Przykładowa tablica informacyjna/pamiątkowa

Nie tylko tablica

Tablice informacyjne/pamiątkowe są podstawowym i najbardziej widocznym sposobem promocji projektu, jednak nie jedynym. Bardzo często beneficjenci skupiają się wyłącznie na tych formach promocji, zapominając o pozostałych, do których zaliczyć można m.in.:
  • plakietki informacyjne - są obowiązkowym sposobem oznaczania zakupionego w ramach projektu sprzętu i wyposażenia.
Przykładowa plakietka informacyjna
  • oznaczenie dokumentów i materiałów dotyczących projektu - jest obowiązkowym elementem promocji. Bardzo często beneficjenci zapominają, że wszystkie dokumenty (np. umowy z wykonawcami, SIWZ, zapytania ofertowe) dotyczące projektu muszą posiadać stosowne oznaczenia (zestaw logotypów, tj. logo programu operacyjnego, logo/herb województwa, flaga UE wraz z odwołaniem słownym do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, informację o współfinansowaniu projektu)
    Przykładowe oznaczenie dokumentu
  • Informacje w prasie, informacje na stronach internetowych - stanowią fakultatywne sposoby promocji. Należy jednak pamiętać, że w przypadku, gdy beneficjent zdecyduje się na ich wykorzystanie (poprzez zapisy we wniosku o dofinansowanie), będzie musiał wywiązać się z tego obowiązku.


Komentarze

Prześlij komentarz

Podziel się opinią, napisz komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).