Jednym z obligatoryjnych elementów realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE jest promocja. Obowiązek beneficjentów w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej wynika m.in. z art. 8 Rozporządzenia Komisji (WE) 1828/2006, zgodnie z którym beneficjenci są odpowiedzialni za informowanie opinii publicznej o pomocy otrzymanej z funduszy.
Obowiązek ten jest również wskazany w umowie o dofinansowanie, a szczegółowe zasady oraz sposoby prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych zostały określone przez instytucje zarządzające w stosownych wytycznych.
Tablica informacyjna/pamiątkowa
Podstawowym sposobem informowania o projekcie i źródłach jego finansowania
jest tablica informacyjna oraz tablica pamiątkowa.
Beneficjent, w trakcie realizacji projektu, umieszcza tablicę informacyjną
w każdym miejscu realizacji projektu, jeżeli całkowity wkład
publiczny do operacji przekracza 500 tys. euro, a operacja dotyczy finansowania
robót infrastrukturalnych lub budowlanych. Jeżeli realizowana inwestycja nie
spełnia ww. warunków, wówczas beneficjent nie ma obowiązku umieszczania tablicy
informacyjnej.
Trzeba również pamiętać, że nie ma obowiązku umieszczania tablic
informacyjnych w przypadku projektów obejmujących wyłącznie zakup sprzętu/wyposażenia.
Tablica informacyjna powinna zostać umieszczona w momencie rozpoczęcia
realizacji projektu, a w przypadku gdy realizację projektu rozpoczęto przed
podpisaniem umowy – niezwłocznie po jej podpisaniu.
Nie później niż 6 miesięcy po zakończeniu realizacji
projektu, beneficjent zobowiązany jest do umieszczenia na stałe widoczną
tablicę pamiątkową, w przypadku inwestycji, w których całkowity wkład publiczny
do operacji przekracza 500 tys. euro, a operacja dotyczy zakupu środków
trwałych lub finansowania robót infrastrukturalnych lub budowlanych.
Instytucje zarządzające mogą zalecić umieszczenie
tablic informacyjnych/pamiątkowych w przypadku projektów, których wartość
dofinansowania nie przekracza 500 tys. euro.
Tablice informacyjne/pamiątkowe są podstawowym i
najbardziej widocznym sposobem promocji projektu, jednak nie jedynym. Bardzo
często beneficjenci skupiają się wyłącznie na tych formach promocji,
zapominając o pozostałych, do których zaliczyć można m.in.:
- plakietki informacyjne - są obowiązkowym sposobem oznaczania zakupionego w ramach projektu sprzętu i wyposażenia.
Przykładowa plakietka informacyjna |
- oznaczenie dokumentów i materiałów dotyczących projektu - jest obowiązkowym elementem promocji. Bardzo często beneficjenci zapominają, że wszystkie dokumenty (np. umowy z wykonawcami, SIWZ, zapytania ofertowe) dotyczące projektu muszą posiadać stosowne oznaczenia (zestaw logotypów, tj. logo programu operacyjnego, logo/herb województwa, flaga UE wraz z odwołaniem słownym do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, informację o współfinansowaniu projektu)
Przykładowe oznaczenie dokumentu
- Informacje w prasie, informacje na stronach internetowych - stanowią fakultatywne sposoby promocji. Należy jednak pamiętać, że w przypadku, gdy beneficjent zdecyduje się na ich wykorzystanie (poprzez zapisy we wniosku o dofinansowanie), będzie musiał wywiązać się z tego obowiązku.
Świetnie napisany wpis. Czekam na wiele więcej
OdpowiedzUsuń