Opis przedmiotu
zamówienia jest dla zamawiającego najbardziej kluczowym elementem SIWZ.
Precyzyjne określenie przez zamawiającego potrzeb, pozwoli uzyskać przedmiot
zamówienia, który spełni jego wymagania. Podczas sporządzania opisu przedmiotu
zamówienia należy jednak pamiętać, że poza spełnieniem określonych przez nas
wymagań, musi on jednocześnie być zgodny z zasadami określonymi w art. 29 ust.
1-3 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
Przestrzeganie tych zasad nie jest równoznaczne ze
sformułowaniem wymagań w sposób pozwalający na ich spełnienie przez wszystkie
podmioty działające w danej branży. Zamawiający ma prawo do takiego
sformułowania swoich wymagań, by mógł wybrać ofertę najlepiej odpowiadającą
jego, często specyficznym, potrzebom (zobacz: wyrok KIO 1723/12).
… lub równoważne
Najbardziej
powszechnym naruszeniem związanym z opisem przedmiotu zamówienia jest z
pewnością naruszenie art. 29 ust. 3 ustawy Pzp.
Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy "lub równoważny".
Zgodnie z opinią
prawną Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (zobacz pełny tekst opinii)
przepis ten ma charakter wyjątkowy, może być on stosowany tylko w wyjątkowych sytuacjach i interpretowany ściśle: gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia lub gdy zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń a opisowi towarzyszą wyrazy "lub równoważne" albo podobne, co nadaje wymienionym konkretnym produktom charakter przykładowy.
Kwestią
sporną jest, czy wraz z użyciem zwrotu „lub równoważny” zamawiający powinien
określić parametry równoważności. Do niedawna Krajowa Izba Odwoławcza wskazywała,
że tylko poprzez określenie pewnych mierzalnych cech, można dokonać porównania
produktów równoważnych (zobacz: wyrok KIO 2283/12).
Ostatnio dotarłem do pisma Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z maja 2013 r. w
którym wskazuje on, że przyjęcie poglądu o bezwzględnym obowiązku zamawiającego
określania kryteriów równoważności w odniesieniu do każdego zamówienia, w
którym zamawiający posłużył się znakami towarowymi, patentami lub pochodzeniem
dla opisania jego przedmiotu, jest pozbawiane uzasadnionych podstaw prawnych. Obowiązek
taki nie wynika bowiem ani z przepisu art. 29 ust. 3, ani także z art. 29 ust.
1 ustawy Pzp nakazującego dokonywanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący. Takie stanowisko może oznaczać odejście od
utrwalonego do tej pory orzecznictwa i samo sformułowanie „lub równoważne” w opisie
przedmiotu zamówienia będzie wystarczające. Do tej pory nie zostało ono jednak oficjalnie
potwierdzone poprzez np. opinię prawną na stronie portalu UZP.
Opisywanie przedmiotu
zamówienia za pomocą znaków towarowych powinno być stosowane jedynie w
wyjątkowych sytuacjach. Zamawiający często jednak odwołują się do konkretnych
nazw produktów np. kamera Sony, drukarka HP, czy zaprawa klejowa Ceresit, aby ułatwić
i przyspieszyć żmudny proces przygotowywania postępowania.
Trzeba również
pamiętać, że opis przedmiotu zamówienia może występować nie tylko w SIWZ. W
przypadku robót budowlanych służy do tego dokumentacja projektowa oraz
specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót. Są to dokumenty sporządzane
przez osoby, które nie konieczne muszą znać przepisy ustawy Pzp, a użycie przez
nich nazw konkretnych produktów ma ułatwić np. sporządzenie kosztorysu
inwestorskiego.
WSKAZÓWKA!!!
Zamawiający, aby uniknąć problemów z opisem przedmiotu
zamówienia za pomocą znaków towarowych wpisują np. w SIWZ generalną zasadę, w
której wskazują, że wykonawcy mogą zaoferować produkty równoważne do wskazanych
w specyfikacji/dokumentacji projektowej. Jest to więc pewnego rodzaju ochrona
przed przeoczeniem, szczególnie ważna w przypadku przetargów, gdzie jest bardzo
obszerna dokumentacja projektowa. Jednak nawet w takim przypadku należy mieć na
uwadze, że musi być to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia oraz brakiem
możliwości opisania przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych
określeń.
Innym sposobem może być zapis w umowie z projektantem,
aby sporządzona przez niego dokumentacja była zgodna z art. 29 ustawy Pzp.
Na specjalne
traktowanie w kwestii opisu przedmiotu zamówienia zamawiający mogą liczyć
jedynie w przypadku, gdy przedmiotem zamówienia jest obiekt zabytkowy.
Dokumentacja projektowa podlega wówczas zatwierdzeniu przez konserwatora
zabytków. Konserwator określa zakres i sposób prowadzenia prac, wskazuje
materiały i technologie możliwe do zastosowania w określonym przypadku.
Dziedziną, w której
często dochodzi do naruszenia zasady konkurencyjności przy opisie przedmiotu
zamówienia są zamówienia na sprzęt komputerowy. Wskazówką dla zamawiających,
jak prawidłowo przeprowadzić takie zamówienie mogą być rekomendacje Prezesa UZP dotyczące udzielania zamówień publicznych na dostawę zestawów komputerowych. Niemniej jednak prawidłowe opisanie zamówienia,
którego przedmiotem jest zakup systemu operacyjnego stanowi w dalszym ciągu
problem dla zamawiających.
Kopiuj, wklej
Naruszeniem zasady
konkurencyjności i równego traktowania wykonawców jest również opisywanie
przedmiotu zamówienia na podstawie katalogu określonego producenta. Nawet jeśli
w opisie nie pojawia się nazwa produktu, to zestawienie ze sobą wszystkich
parametrów jednoznacznie wskazuje na określony produkt. Problem ten bardzo
często pojawia się w przetargach na dostawę (samochody, sprzęt komputerowy, sprzęt
elektroniczny). Zamawiający zamiast opisać parametry, które mają dla nich
znaczenie za pomocą przedziału (np. silnik o pojemności od 1.8 do 2.2 litra i
mocy od 120 do 150 KM) wskazują na konkretne wartości (silnik o pojemności 1.9
litra i mocy 134 KM), ograniczając tym samym konkurencję.
Korekta
Wystąpienie nieprawidłowości
związanych z opisem przedmiotu zamówienia, zgodnie z zapisami „Taryfikatora”,
podlega korekcie finansowej od 5% do nawet 25%.
W przypadku zamówień
powyżej progów unijnych zastosowanie mają wskaźniki 18-20z tabeli 1 („Niejednoznaczny lub dyskryminacyjny opis przedmiotu
zamówienia"), tj.:
- „18” - Naruszenie art. 29 ust. 3 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, w przypadku, w którym nie zachodzą łącznie dwie przesłanki: jest to uzasadnione specyfiką zamówienia; nie można opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń oraz/lub bez dopuszczenia możliwości składania ofert równoważnych, wskaźnik korekty 25%,
- „19” - 1. Naruszenie art. 29 ust. 2 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję; 2. Naruszenie art. 30 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia przez odniesienie się do norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia z naruszeniem ustawowej kolejności, wskaźnik korekty 10%,
- „20” - 1. Naruszenie art. 29 ust. 1 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący, za pomocą niedostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń lub bez uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty; 2. Naruszenie art. 29 ust. 3 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia oraz dodanie słów „lub równoważny”, pomimo że nie jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia a zamawiający może opisać przedmiot zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń; 3. Naruszenie art. 30 ust. 4 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia za pomocą norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia, bez dopuszczenia możliwości składania ofert równoważnych, wskaźnik korekty 5%.
Dla zamówień poniżej
progów unijnych stosuje się wskaźniki 10 i 11 z tabeli 4 („Dyskryminacyjny opis przedmiotu zamówienia”), tj.:
- „10” - Naruszenie art. 29 ust. 3 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, w przypadku, w którym nie zachodzą łącznie dwie przesłanki: jest to uzasadnione specyfiką zamówienia; nie można opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń oraz/lub bez dopuszczenia możliwości składania ofert równoważnych, wskaźnik korekty 10%,
- „11” - 1. Naruszenie art. 29 ust. 2 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję; 2. Naruszenie art. 30 ust. 4 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia za pomocą norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia, bez dopuszczenia możliwości składania ofert równoważnych; 3. Naruszenie art. 30 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 Pzp, poprzez opisanie przedmiotu zamówienia przez odniesienie się do norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia z naruszeniem ustawowej kolejności, wskaźnik korekty 5%,
Ponieważ opisane
tutaj naruszenie, a w szczególności użycie znaków towarowych wiąże się
niejednokrotnie z bardzo wysoką korektą (często niewspółmierną do szkody) instytucje zarządzające stosują rozwiązania, które pozwalają „złagodzić”
finansowe skutki naruszenia. W zakresie zastosowania nazw własnych, znaków
towarowych, patentów lub pochodzenia instytucja zarządzająca może zażądać od Beneficjentów
wiarygodnego wyliczenia poszczególnych pozycji kosztów, dla których zastosowano
znaki towarowe i uznać te wydatki za niekwalifikowane.
Jeżeli macie
doświadczenie z tego rodzaju naruszeniem (np. nietypowy sposób postępowania, mający
na celu złagodzenie wymiaru korekty) piszcie na adres funduszeunijneodkuchni@gmail.com.
Świetny artykuł! Wysłałam linka na swoim profilu Facebook. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńŁadnie to wygląda.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń