Przejdź do głównej zawartości

Taryfikator w funduszach

Pierwsze skojarzenie jakie wiąże się ze słowem „taryfikator” to pewnie wysokość mandatu za wykroczenie drogowe. W przypadku funduszy unijnych słowo to również nie ma pozytywnego odniesienia, bowiem jego użycie w informacji pokontrolnej oznacza dla beneficjenta konieczność zwrotu środków, często wraz z odsetkami.


Co to jest taryfikator w jakim celu powstał

Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE czyli tzw. Taryfikator jest dokumentem opracowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, którego celem jest ustalenie zasad wymierzania korekt finansowych za naruszenia przy udzielaniu zamówień publicznych, współfinansowanych ze środków funduszy europejskich. Taryfikator MRR powstał na bazie wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących określania korekt finansowych dla wydatków współfinansowanych z funduszy strukturalnych oraz funduszu spójności w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych (tzw. Taryfikator COCOF).
Dla instytucji Zarządzających/Pośredniczących taryfikator jest podstawą do ustalania wysokości korekt finansowych za naruszenia przepisów przy udzielaniu zamówień publicznych.
W dokumencie wyodrębnić można dwie części: opisową, (zawierającą informacje nt. sposobu i zasad wymierzania korekt finansowych) oraz tabelaryczne zestawienie wskaźników procentowych korekty Zestawienie tabelaryczne składa się z 4 tabel:

  • Tabela nr 1 – ma zastosowanie do zamówień objętych w całości dyrektywą 2004/18/WE,  tzn. ze względu na wartość szacunkową zamówienia, ogłoszenie musi być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, 
  • Tabela nr 2  – ma zastosowanie do zamówień sektorowych objętych w całości dyrektywą 2004/17/WE,  tzn. ze względu na wartość szacunkową zamówienia, ogłoszenie musi być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
  • Tabela nr 3 – ma zastosowanie do zamówień objętych częściowo dyrektywą 2004/18/WE lub 2004/17/WE, tzn. zamówień na usługi wymienione w załączniku nr II B do dyrektywy 2004/18/WE oraz w załączniku XVIIB do dyrektywy 2004/17/WE, których wartość szacunkowa powoduje konieczność opublikowania ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
  • Tabela nr 4 – ma zastosowanie do zamówień, które nie są objęte dyrektywą 2004/18/WE lub 2004/17/WE, tzn. zamówień, których wartość nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (poniżej progów unijnych).
Taryfikator przewiduje dwa sposoby ustalenia wysokości korekty finansowej: metodę dyferencyjną oraz metodę wskaźnikową. Metoda dyferencyjna polega na porównaniu wysokości rzeczywiście poniesionych (zakontraktowanych) wydatków na dane zamówienie po zaistnieniu naruszenia ze stanem, jaki by istniał, gdyby naruszenie nie miało miejsca. Metoda dyferencyjna ma zastosowanie przede wszystkim w sytuacji, gdy naruszenie polega na bezzasadnym odrzuceniu oferty najkorzystniejszej i wybór droższej, w takim przypadku wysokość korekty ustalana jest jako różnica pomiędzy ceną oferty wybranej (droższej), a ceną oferty odrzuconej (tańszej).

Metoda wskaźnikowa ma zastosowanie w przypadku, gdy skutki finansowe naruszenia są trudne do oszacowania i nie ma możliwości zastosowania metody dyferencyjnej. Stosując tę metodę wysokość korekty oblicza się przez zastosowanie wskaźnika procentowego korekty, (którego wysokość określona jest w stosownej tabeli), według następującego wzoru:
Wk = W% x Wkw x Wś
Gdzie:
Wk – wysokość korekty finansowej ze środków funduszy UE (przeważnie EFRR),
Wkw – wysokość faktycznych wydatków kwalifikowanych dla danego zamówienia
Wś – procentowa wysokość współfinansowania ze środków funduszy UE
W% - wskaźnik procentowy nałożonej korekty.
Użyty w powyższym wzorze wskaźnik procentowy korekty wyraża abstrakcyjny i uśredniony stopień „szkodliwości” określonego typu naruszenia.

Przykład

W zamówieniu, którego wartość nie przekracza „progów unijnych” zamawiający naruszył przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez brak zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych. Wartość wydatków kwalifikowanych wynosi 1 mln zł, dofinansowanie ze środków UE wynosi 70%. W celu ustalenia wartości korekty należy zastosować metodę wskaźnikową (wartość szkody jest trudna do oszacowania). Z uwagi na wartość zamówienia zastosowanie ma tabela nr 4 Taryfikatora MRR, wskaźnik nr 1 tj. „Niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP” (wysokość wskaźnika procentowego korekty -  25%). Wartość korekty ze środków EFRR wynosi zatem:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Spółka cywilna w przetargu

Spółka cywilna w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych traktowana jest tak samo jak konsorcjum, do którego zastosowanie mają przepisy wynikające z art. 23 Pzp (art. 58-60 nowej ustawy). Od statusu prawnego wspólników spółki oraz jej potencjału osobowego (np. czy zatrudnia pracowników) zależeć będzie katalog dokumentów, jakie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego składa spółka oraz jej wspólnicy.

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).