Pierwsze skojarzenie jakie wiąże się ze słowem „taryfikator”
to pewnie wysokość mandatu za wykroczenie drogowe. W przypadku funduszy
unijnych słowo to również nie ma pozytywnego odniesienia, bowiem jego użycie w
informacji pokontrolnej oznacza dla beneficjenta konieczność zwrotu środków,
często wraz z odsetkami.
Co to jest taryfikator w jakim celu powstał
Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień
publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków
funduszy UE czyli tzw. Taryfikator jest dokumentem opracowanym przez
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, którego celem jest ustalenie zasad
wymierzania korekt finansowych za naruszenia przy udzielaniu zamówień
publicznych, współfinansowanych ze środków funduszy europejskich. Taryfikator MRR
powstał na bazie wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących określania korekt
finansowych dla wydatków współfinansowanych z funduszy strukturalnych oraz
funduszu spójności w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień
publicznych (tzw. Taryfikator COCOF).
Dla instytucji Zarządzających/Pośredniczących taryfikator
jest podstawą do ustalania wysokości korekt finansowych za naruszenia przepisów
przy udzielaniu zamówień publicznych.
W dokumencie wyodrębnić można dwie części: opisową,
(zawierającą informacje nt. sposobu i zasad wymierzania korekt finansowych)
oraz tabelaryczne zestawienie wskaźników procentowych korekty Zestawienie tabelaryczne
składa się z 4 tabel:
- Tabela nr 1 – ma zastosowanie do zamówień objętych w całości dyrektywą 2004/18/WE, tzn. ze względu na wartość szacunkową zamówienia, ogłoszenie musi być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
- Tabela nr 2 – ma zastosowanie do zamówień sektorowych objętych w całości dyrektywą 2004/17/WE, tzn. ze względu na wartość szacunkową zamówienia, ogłoszenie musi być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
- Tabela nr 3 – ma zastosowanie do zamówień objętych częściowo dyrektywą 2004/18/WE lub 2004/17/WE, tzn. zamówień na usługi wymienione w załączniku nr II B do dyrektywy 2004/18/WE oraz w załączniku XVIIB do dyrektywy 2004/17/WE, których wartość szacunkowa powoduje konieczność opublikowania ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
- Tabela nr 4 – ma zastosowanie do zamówień, które nie są objęte dyrektywą 2004/18/WE lub 2004/17/WE, tzn. zamówień, których wartość nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (poniżej progów unijnych).
Taryfikator przewiduje dwa sposoby ustalenia wysokości
korekty finansowej: metodę dyferencyjną oraz metodę wskaźnikową. Metoda
dyferencyjna polega na porównaniu wysokości rzeczywiście poniesionych
(zakontraktowanych) wydatków na dane zamówienie po zaistnieniu naruszenia ze
stanem, jaki by istniał, gdyby naruszenie nie miało miejsca. Metoda
dyferencyjna ma zastosowanie przede wszystkim w sytuacji, gdy naruszenie polega
na bezzasadnym odrzuceniu oferty najkorzystniejszej i wybór droższej, w takim
przypadku wysokość korekty ustalana jest jako różnica pomiędzy ceną oferty wybranej
(droższej), a ceną oferty odrzuconej (tańszej).
Metoda wskaźnikowa ma zastosowanie w przypadku, gdy skutki
finansowe naruszenia są trudne do oszacowania i nie ma możliwości zastosowania
metody dyferencyjnej. Stosując tę metodę wysokość korekty oblicza się przez
zastosowanie wskaźnika procentowego korekty, (którego wysokość określona jest w
stosownej tabeli), według następującego wzoru:
Wk = W% x Wkw x Wś
Gdzie:
Wk – wysokość korekty finansowej ze środków funduszy UE
(przeważnie EFRR),
Wkw – wysokość faktycznych wydatków kwalifikowanych dla
danego zamówienia
Wś – procentowa wysokość współfinansowania ze środków
funduszy UE
W% - wskaźnik procentowy nałożonej korekty.
Użyty w powyższym wzorze wskaźnik procentowy korekty wyraża
abstrakcyjny i uśredniony stopień „szkodliwości” określonego typu naruszenia.
Przykład
W zamówieniu, którego wartość nie przekracza „progów
unijnych” zamawiający naruszył przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez brak zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Wartość wydatków kwalifikowanych wynosi 1 mln zł, dofinansowanie ze środków UE
wynosi 70%. W celu ustalenia wartości korekty należy zastosować metodę
wskaźnikową (wartość szkody jest trudna do oszacowania). Z uwagi na wartość
zamówienia zastosowanie ma tabela nr 4 Taryfikatora MRR, wskaźnik nr 1 tj.
„Niedopełnienie obowiązku zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w BZP” (wysokość
wskaźnika procentowego korekty - 25%).
Wartość korekty ze środków EFRR wynosi zatem:
Wk = 25% x 1 mln zł x 70% = 175 tys. zł
Zobacz także:
Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE czyli tzw. Taryfikator
Wskaźniki procentowe do obliczenia wartości korekty finansowej za naruszenia przy udzielaniu zamówień publicznych, współfinansowanych ze środków funduszy UE
Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczących określania korekt finansowych dla wydatków współfinansowanych z funduszy strukturalnych oraz funduszu spójności w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych (tzw. Taryfikator COCOF)
AKTUALIZACJA!!!
W perspektywie finansowej 2014-2020 zamiast Taryfikatora będzie obowiązywało Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.
Zobacz także:
Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE czyli tzw. Taryfikator
Wskaźniki procentowe do obliczenia wartości korekty finansowej za naruszenia przy udzielaniu zamówień publicznych, współfinansowanych ze środków funduszy UE
Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczących określania korekt finansowych dla wydatków współfinansowanych z funduszy strukturalnych oraz funduszu spójności w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych (tzw. Taryfikator COCOF)
AKTUALIZACJA!!!
W perspektywie finansowej 2014-2020 zamiast Taryfikatora będzie obowiązywało Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.
Komentarze
Prześlij komentarz
Podziel się opinią, napisz komentarz