Zgodnie z zapisami „Taryfikatora”
wskaźniki procentowe korekty mogą ulec obniżeniu (maksymalnie o połowę), o ile
zaistnieją okoliczności za tym przemawiające. Trzeba też pamiętać, że w
przypadku gdy wskaźnik korekty określono za pomocą przedziału (np. 5 – 25 %)
wówczas nie jest możliwe jego obniżenie, ponieważ najmniejszą możliwą jego
wartość stanowi dolna granica przedziału.
Zapis ten nie precyzuje jednak, jakie „okoliczności”
umożliwiają obniżenie wskaźnika korekty. Trudno do tych „okoliczności”
zakwalifikować poziomy korekt, które w analogicznych przypadkach zostały
zaproponowane w raportach z przeprowadzonych audytów Komisji Europejskiej. Główna
odpowiedzialność za podejmowane decyzje w sprawie obniżenia korekt spoczywa
więc na instytucjach wymierzających korekty (przeważnie instytucjach
zarządzających).
Ze względu na nieprzejrzyste zasady umożliwiające obniżanie
korekt, poszczególne instytucje zarządzające regionalnymi programami
operacyjnymi (IZ RPO) nie mają spójnego podejścia do tej kwestii. Część stara
się unikać obniżania korekt lub robi to bardzo rzadko. Spośród tych, które
obniżają, większość nie określiła precyzyjnych zasad i stosują wprost zapisy
„Taryfikatora”, nieliczne natomiast stworzyły dokumenty regulujące zasady
obniżania korekt (zobacz
dokument). Zauważyć jednak można, że
instytucje zarządzające niechętnie korzystają z tej możliwości, co w głównej
mierze może wynikać z obawy przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami dla
programu operacyjnego.
Te „ewentualne konsekwencje” to tzw. próg istotności –
jeżeli nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli przez Instytucję Audytową
przekroczą 2% wydatków certyfikowanych do KE w danym roku, wówczas Instytucja
Audytowa zobowiązana jest wydać negatywną opinię o funkcjonowaniu systemu
zarządzania i kontroli. Może to skutkować wstrzymaniem płatności przez Komisję
Europejską dla danego programu, a więc konsekwencje będą ponosić wszyscy
beneficjenci.
O ile okoliczności umożliwiające obniżenie korekty są
niejasne, to przypadki, w których obniżenie jest niemożliwe zostały bardziej
precyzyjnie określone. Są to m.in. przypadki, w których:
- taryfikator przewiduje, że dane naruszenie powinno być sankcjonowane korektą 100%,
- jako najkorzystniejszą wybrano ofertę podlegającą odrzuceniu,
- dokonano zmian dokumentacji przetargowej bez wymaganej zmiany ogłoszenia,
- w treści ogłoszenia oraz SIWZ nie zawarto pełnej informacji o warunkach udziału w postępowaniu i kryteriach oceny ofert,
- wybór oferty nastąpił na podstawie innych kryteriów oceny ofert, niż określone w SIWZ.
Zasadne wydaje się więc, aby Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego – autor „Taryfikatora” – doprecyzowało zapisy dotyczące możliwości
obniżania korekt finansowych, dzięki czemu wszystkie instytucje zarządzające
będą stosować te same zasady. Ponadto przejrzyste zasady znane również
Instytucji Audytowej zminimalizują ryzyko przekroczenia progu istotności.
Komentarze
Prześlij komentarz
Podziel się opinią, napisz komentarz