Mając na uwadze
zdecentralizowany sposób zarządzania funduszami europejskimi, a w szczególności
ilość instytucji zarządzających, konieczne było stworzenie dokumentu, który
ujednolici zasady wymierzania korekt finansowych za naruszenia przy udzielaniu
zamówień publicznych.
Taryfikator zapewnia więc (w miarę) jednolite i spójne
podejście przez wszystkie instytucje
zarządzające. Do zalet można też zaliczyć skonkretyzowanie naruszeń, za które
nałożona zostanie korekta. Jest to pomocne zarówno dla kontrolujących
(wskazówka na jakie elementy postępowania należy w trakcie kontroli zwracać
szczególna uwagę), jak i beneficjentów (wskazówka jakich błędów należy unikać,
aby nie narazić się na korektę).
Najbardziej newralgicznym i
budzącym największe kontrowersje elementem Taryfikatora są wskaźniki procentowe
korekty, a w zasadzie ich wysokość oraz niektóre rodzaje naruszeń, za które
zgodnie z Taryfikatorem należy wymierzyć korektę. Główne zarzuty jaki podnoszą
beneficjenci to:
- niewspółmiernie wysoka korekta w stosunku do stwierdzonego naruszenia,
- stwierdzone naruszenie nie miało wpływu na wynik postępowania,
- stwierdzone naruszenia ma wyłącznie charakter formalny, tj. nie spełnia definicji nieprawidłowości określonej w art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. i nie powinna być wymierzona korekta finansowa.
Do
najbardziej kontrowersyjnych nieprawidłowości wskazanych w Taryfikatorze można
z pewnością zaliczyć:
- żądanie od wykonawców oświadczeń lub dokumentów, które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Jakiekolwiek wykroczenie przez zamawiającego poza katalog dokumentów określonych w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (np. żądanie oświadczenia o solidarnej odpowiedzialności, czy też żądanie dokumentu w przypadku braku sformułowania odpowiedniego warunku udziału w postępowaniu) powoduje konieczność nałożenia korekty finansowej (w najnowszej wersji taryfikatora korekta wynosi 5%).
- opisanie przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych. Naruszenie to jest szczególnie dotkliwe w przypadku zamówień na roboty budowlane, gdzie w przypadku gdy za użycie nazwy własnej w odniesieniu do niewielkiej kwotowo pozycji grozi korekta 10% na całym zamówieniu. Sam fakt wystąpienia naruszenia, w tym przypadku nie podlega dyskusji, jednakże wymiar korekty może być już szokujący, szczególnie gdy w zamówieniu wartym kilka milionów zł, użycie nazw własnych odnosi się do elementów wartych kilka bądź kilkanaście tysięcy zł.
Za sprzeczne ze zdrowym
rozsądkiem można uznać wymierzanie korekty w sytuacji, gdy wystąpiło naruszenie
opisane w Taryfikatorze np. brak publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych
ogłoszenia o zmianie ogłoszenia , jednakże ze względu na dużą liczbę ofert
(tzn. powyżej średniej dla danego rodzaju zamówienia – informacja w tym
zakresie jest dostępna w Informatorze Urzędu Zamówień Publicznych), oraz brak
wykorzystania przez wykonawców przysługujących środków ochrony prawnej bardzo trudno jest wykazać szkodę jaką
stwierdzone naruszenie wywołało dla budżetu UE. Teoretycznie mogło dojść do
ograniczenia konkurencji jednak faktyczne, duże zainteresowanie wykonawców
realizacją zamówienia nie potwierdza tej hipotezy. Oczywiście duża konkurencja
wykonawców w danym zamówieniu może być okolicznością umożliwiającą obniżenie
wskaźnika korekty, jednak obniżenie to może wynieść maksymalnie 50%, a patrząc
racjonalnie korekta nie powinna w ogóle być wymierzona.
Nie jest zapewne możliwe
stworzenie takiego systemu nakładania korekt, który zadowoliłby wszystkich
beneficjentów jednak należy zbierać doświadczenia z kończącego się okresu
programowania i spróbować poprawić niektóre najbardziej kontrowersyjne zapisy taryfikatora.
Nadchodzące miesiące będą ku temu doskonałą okazją, powstawać bowiem będą
dokumenty dotyczącej okresu 2014-2020.
Zachęcam więc Was do
aktywnego komentowania i zgłaszania propozycji, dzięki którym Taryfikator
zyskałby bardziej „ludzkie” oblicze. Wasze propozycje będzie można przekazać
Ministerstwu Rozwoju Regionalnego w sytuacji, gdy będzie ono prowadziło
konsultacje społeczne nowego taryfikatora.
zobacz także:
Taryfikator w funduszach
zobacz także:
Taryfikator w funduszach
Komentarze
Prześlij komentarz
Podziel się opinią, napisz komentarz