Przejdź do głównej zawartości

Naruszenia Pzp - brakujący dzień

Art. 43 ustawy Prawo zamówień publicznych określa minimalne terminy składania ofert:

  • dla zamówień poniżej progów unijnych jest to 7 dni dla dostaw i usług oraz 14 dni dla robót budowlanych - licząc od dnia publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych,
  • dla zamówień powyżej progów unijnych jest to 40 dni licząc od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej drogą elektroniczną,
Zapis wydaje się prosty, jednak zdarza się, że Zamawiający nie zawsze wiedzą jak prawidłowo ten termin liczyć, co w przypadku zamówień udzielanych w ramach projektów finansowanych ze środków UE niesie ze sobą konsekwencje w postaci korekty finansowej. 

Przykład:
W postępowaniu na dostawę materiałów biurowych, o wartości powyżej progów unijnych, Zamawiający określił termin składania ofert od dnia 4.07.2012 r. do dnia 13.08.2012 r. do godz. 14:00. Otwarcie ofert nastąpiło 13.08.2012 r. o godz. 14:15. 

Art. 14 ustawy Pzp wskazuje, że do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego, chyba że ustawa Pzp wyraźnie określa sposób postępowania. 

Sposobu właściwego obliczenia terminu na składanie ofert należy więc poszukać w Kodeksie Cywilnym. Zgodnie z art. 111 Kodeksu Cywilnego „Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia” (§ 1) oraz „Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło” (§ 2).

Z powyższego zapisu wynika, że przy obliczaniu terminu nie należy uwzględniać dnia, w którym zamieszczono ogłoszenie o zamówieniu. Odnosząc to do naszego przykładu, obliczanie terminu składania ofert należało rozpocząć od dnia 5.07.2012 r., a termin składania ofert upłynął o północy w dniu 13.08.2012 r. Otwarcie ofert powinno zatem nastąpić w dniu 14.08.2012 r.


Za opisane naruszenie Instytucja Zarządzająca na podstawie Taryfikatora wymierzyła korektę finansową w wysokości 5% wydatków kwalifikowanych (Tabela 1, pkt 36 – Ustalenie krótszych niż ustawowe terminów składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu).

Komentarze

  1. Wadliwie IZ nałożyła karę finansową. Zgodnie z Uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej wydanej w postępowaniu kontrolnym (kontrola doraźna) z dnia 10.06.2009 (sygn. akt: KIO/KD 15/09) tak ustalony termin jest prawidłowy. W rzeczonym postępowaniu KIO uznała, iż 8 dniowy termin ogłoszenie w BZP zamieszczono w dniu KIO uznała tu, iż cyt.: „W okolicznościach sprawy 8–dniowy termin wyznaczony został w okresie od 23.12.2008 do 31.12.2008 r.”. KIO orzekła, iż minimalny termin do składania wniosków został określony przez zamawiającego jako 8–mio dniowy. Istotnym jest, iż Prezes UZP w Wyniku tej kontroli także wskazał, iż termin ten ustalony został jako 8–mio dniowy.
    Podobnie KIO w Wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12.11.2017 r. (sygn. akt: 2167/14).
    Podobnie KIO ustaliła termin składania ofert w Wyroku KIO 223/11.
    ODWOŁUJCIE SIĘ Państwo od decyzji o korekcie...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Podziel się opinią, napisz komentarz

Popularne posty z tego bloga

Spółka cywilna w przetargu

Spółka cywilna w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych traktowana jest tak samo jak konsorcjum, do którego zastosowanie mają przepisy wynikające z art. 23 Pzp (art. 58-60 nowej ustawy). Od statusu prawnego wspólników spółki oraz jej potencjału osobowego (np. czy zatrudnia pracowników) zależeć będzie katalog dokumentów, jakie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego składa spółka oraz jej wspólnicy.

Jak oswoić wskaźniki produktu i rezultatu

Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości  utrzymać określone we wniosku o dofinansowane wartości wskaźników. Stanowią one zatem istotny element w procesie realizacji projektu.

Instalacje fotowoltaiczne/solarne - dostawa czy robota budowlana

Częsty problem podczas przygotowywania przetargu na zakup paneli fotowoltaicznych/instalacji solarnych to wybór właściwego rodzaju zamówienia: robota budowlana a może usługa. Ze względu na różnice w wysokości progów unijnych kwestia dość istotna, bo skutkująca wyborem miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu (publikator unijny bądź BZP).