Przejdź do głównej zawartości

Naruszenia Pzp - brakujący dzień

Art. 43 ustawy Prawo zamówień publicznych określa minimalne terminy składania ofert:

  • dla zamówień poniżej progów unijnych jest to 7 dni dla dostaw i usług oraz 14 dni dla robót budowlanych - licząc od dnia publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych,
  • dla zamówień powyżej progów unijnych jest to 40 dni licząc od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej drogą elektroniczną,
Zapis wydaje się prosty, jednak zdarza się, że Zamawiający nie zawsze wiedzą jak prawidłowo ten termin liczyć, co w przypadku zamówień udzielanych w ramach projektów finansowanych ze środków UE niesie ze sobą konsekwencje w postaci korekty finansowej. 

Przykład:
W postępowaniu na dostawę materiałów biurowych, o wartości powyżej progów unijnych, Zamawiający określił termin składania ofert od dnia 4.07.2012 r. do dnia 13.08.2012 r. do godz. 14:00. Otwarcie ofert nastąpiło 13.08.2012 r. o godz. 14:15. 

Art. 14 ustawy Pzp wskazuje, że do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego, chyba że ustawa Pzp wyraźnie określa sposób postępowania. 

Sposobu właściwego obliczenia terminu na składanie ofert należy więc poszukać w Kodeksie Cywilnym. Zgodnie z art. 111 Kodeksu Cywilnego „Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia” (§ 1) oraz „Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło” (§ 2).

Z powyższego zapisu wynika, że przy obliczaniu terminu nie należy uwzględniać dnia, w którym zamieszczono ogłoszenie o zamówieniu. Odnosząc to do naszego przykładu, obliczanie terminu składania ofert należało rozpocząć od dnia 5.07.2012 r., a termin składania ofert upłynął o północy w dniu 13.08.2012 r. Otwarcie ofert powinno zatem nastąpić w dniu 14.08.2012 r.


Za opisane naruszenie Instytucja Zarządzająca na podstawie Taryfikatora wymierzyła korektę finansową w wysokości 5% wydatków kwalifikowanych (Tabela 1, pkt 36 – Ustalenie krótszych niż ustawowe terminów składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu).

Komentarze

  1. Wadliwie IZ nałożyła karę finansową. Zgodnie z Uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej wydanej w postępowaniu kontrolnym (kontrola doraźna) z dnia 10.06.2009 (sygn. akt: KIO/KD 15/09) tak ustalony termin jest prawidłowy. W rzeczonym postępowaniu KIO uznała, iż 8 dniowy termin ogłoszenie w BZP zamieszczono w dniu KIO uznała tu, iż cyt.: „W okolicznościach sprawy 8–dniowy termin wyznaczony został w okresie od 23.12.2008 do 31.12.2008 r.”. KIO orzekła, iż minimalny termin do składania wniosków został określony przez zamawiającego jako 8–mio dniowy. Istotnym jest, iż Prezes UZP w Wyniku tej kontroli także wskazał, iż termin ten ustalony został jako 8–mio dniowy.
    Podobnie KIO w Wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12.11.2017 r. (sygn. akt: 2167/14).
    Podobnie KIO ustaliła termin składania ofert w Wyroku KIO 223/11.
    ODWOŁUJCIE SIĘ Państwo od decyzji o korekcie...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Podziel się opinią, napisz komentarz

Popularne posty z tego bloga

Nowe Wytyczne KE dotyczące określania korekt finansowych

W dniu 14 maja 2019 r. Komisja Europejska przyjęła decyzję nr C(2019) 3452 ustanawiającą Wytyczne dotyczące określania korekt finansowych w odniesieniu do wydatków finansowanych przez Unię w przypadku nieprzestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących zamówień. Polska wersja językowa została opublikowana w dniu 12.11.2019 r.

Spółka cywilna w przetargu

Spółka cywilna w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych traktowana jest tak samo jak konsorcjum, do którego zastosowanie mają przepisy wynikające z art. 23 Pzp (art. 58-60 nowej ustawy). Od statusu prawnego wspólników spółki oraz jej potencjału osobowego (np. czy zatrudnia pracowników) zależeć będzie katalog dokumentów, jakie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego składa spółka oraz jej wspólnicy.

Polisa OC w konsorcjum - wyjaśnienia UZP

Wymóg posiadania polisy OC zostanie spełniony zarówno, gdy jeden członek konsorcjum będzie posiadał polisę ubezpieczeniową na żądaną przez zamawiającego lub wyższą sumę, ale także, gdy dwaj (lub więcej) członkowie konsorcjum przedłożą polisy ubezpieczeniowe na łączną sumę gwarancyjną nie mniejszą niż wskazana przez zamawiającego - wskazuje w wyjaśnieniach Urząd Zamówień Publicznych.