W postępowaniach, które kontrolowałem nierzadko spotykałem się z takim zapisem dotyczącym warunku udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia:
„…w okresie ostatnich 5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał jako główny wykonawca co najmniej jedno zamówienie o podobnym zakresie robót oraz wartości co najmniej…”.
Dopuszczenie do udziału w
postępowaniu wyłącznie te podmioty, które realizowały inwestycje jako „główny
wykonawca” / „generalny wykonawca” / „lider konsorcjum” jest naruszeniem,
określonej w art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Wymóg posiadania
doświadczenia wyłącznie w realizacji inwestycji wykonywanych w charakterze
głównego wykonawcy może eliminować oferentów, którzy posiadają
odpowiednie doświadczenie zdobyte podczas bezpośredniej realizacji robót np. w
charakterze podwykonawcy. Stawianie takiego warunku jest tym bardziej
nieuzasadnione, iż ustawa Pzp w żadnym miejscu nie precyzuje sposobu zdobywania wiedzy czy doświadczenia, a
art. 22 ust. 1 wskazuje ogólnie, że o udzielenie zamówienia mogą się ubiegać
wykonawcy, którzy spełniają określone warunki, w tym m.in. dotyczące wiedzy i
doświadczenia.
Dla wykazania spełnienia
wspomnianego warunku znaczenie ma zatem jedynie nabyte w trakcie realizacji
robót doświadczenie - rozumiane jako wprawa i ugruntowane w praktyce
umiejętności - nie zaś charakter w jakim wykonawca brał udział w realizacji
robót (główny wykonawca czy podwykonawca).
Powyższe stanowisko
potwierdzają również wyroki Krajowej Izby Odwoławczej, m.in. KIO/UZP 676/09, w
którym izba wyraźnie wskazuje, że „…doświadczenie
wykonawcy zdobyte i ugruntowane przy wykonywaniu robót odpowiadających swoim
rodzajem robotom stanowiącym przedmiot zamówienia, jest niezależne od tego czy
wykonawca roboty referencyjne wykonywał w charakterze wykonawcy, podwykonawcy
czy głównego wykonawcy. Stawianie takich warunków odnośnie sposobu nabycia
doświadczenia jest nieuprawnione i nie znajduje podstaw w przepisach ustawy
Prawo zamówień publicznych”
Korekta
finansowa
Opisane powyżej naruszenie może być podstawą
nałożenia korekty finansowej w oparciu o Taryfikator. W tym przypadku
zastosowanie może mieć wskaźnik procentowy nr
12 z tabeli nr 4, tj. „Określenie lub
stosowanie dyskryminacyjnych warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów
oceny ofert” w wysokości 5 %.
Komentarze
Prześlij komentarz
Podziel się opinią, napisz komentarz